Yleistä
Valkeakosken Musiikki- ja tanssiopiston tanssin taiteen perusopetuksen opetussuunnitelma perustuu Opetushallituksen taiteen perusopetuksen lakiin (633/1998) 5 § 1 mom. ja 8 § 2 mom., asetukseen (813/1998) sekä määräykseen opetussuunnitelman perusteista (20.9.2017).
Tanssin taiteen perusopetus on lapsille ja nuorille tarkoitettua tavoitteellista ja tasolta toiselle etenevää opetusta. Tanssin taiteen perusopetuksen tehtävänä on tarjota oppilaille mahdollisuuksia opiskella tanssia pitkäjänteisesti ja päämäärätietoisesti. Opetuksella edistetään taidesuhteen kehittymistä ja elinikäistä tanssin harrastamista. Opetus kehittää tanssitaiteen osaamista ja antaa valmiuksia hakeutua taiteenalan ammatilliseen ja korkea-asteen koulutukseen.
Tanssin taiteen perusopetuksen tehtävänä on rakentaa kestävää tulevaisuutta tanssitaiteen keinoin. Opetus perustuu moniarvoiselle ja uudistuvalle kulttuuriperinnölle. Opetuksessa vahvistetaan oppilaan omaehtoisen ilmaisun, tulkinnan ja arvottamisen taitoja. Opinnot tukevat oppilaiden luovan ajattelun ja osallisuuden kehittymistä. Tanssin taiteen perusopetus vahvistaa oppilaiden identiteettien rakentumista ja kulttuurisen ymmärtämisen kehittymistä.
Tanssin taiteen perusopetuksen tehtävää toteutetaan yhteistyössä muiden taidekasvatusta antavien oppilaitosten ja tahojen kanssa paikallisesti, valtakunnallisesti sekä kansainvälisesti.
1.1. Toiminta-ajatus
Opiston toiminta-ajatuksena on järjestää varhaisiän tanssikasvatusta sekä tavoitteellista ja tasolta toiselle etenevää tanssitaiteen perusopetusta lapsille ja nuorille. Tavoitteena on mahdollistaa musiikin- sekä tanssin taiteen perusopetuksen opinpolkujen yhdistyminen. Tanssin perusopetuksessa oman paikkakunnan ja lähiseutujen lapsilla ja nuorilla on mahdollisuus harrastaa ja opiskella laajasti eri tanssinlajeja. Laaja-alaisen opetuksensa ansiosta opisto tarjoaa laadukkaan harrastuksen lisäksi mahdollisuuden edetä tanssin ammattiopintoihin. Opisto edistää tanssitaiteen tunnettavuutta Valkeakoskella tarjoamalla esityksiä sekä tekemällä yhteistyötä eri tahojen kanssa.
1.2. Arvoperusta
Opiston arvoperusta pohjautuu ihmisoikeuksien, tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja kulttuurien moninaisuuden kunnioitukselle. Oppilas rakentaa elämäänsä toimimalla vuorovaikutuksessa muiden oppilaiden kanssa ja näin oppii ymmärtämään jokaisen ihmisen ainutlaatuisuuden, arvokkuuden yksilönä ja yhteisön jäsenenä sekä luomaan positiivisen minäkuvan itsestään. Opetus tukee ihmisenä kasvamista taidetanssin avulla. Oppilas rakentaa maailmankuvaansa ilmaisemalla ja tutkimalla taiteen keinoin kokemuksiaan ja itselleen merkityksellisiä elämänsisältöjä. Taiteeseen sisältyvät esteettisyyden, eettisyyden ja ekologisuuden kysymykset ohjaavat pohtimaan ja arvioimaan, mikä elämässä on merkityksellistä ja arvokasta.
1.3. Oppimiskäsitys
Oppilas on aktiivinen toimija, hän oppii asettamaan tavoitteita ja toimimaan tavoitteiden suuntaisesti sekä itsenäisesti että yhdessä muiden kanssa. Myönteiset tunnekokemukset sekä luova toiminta edistävät oppimista ja innostavat kehittämään omaa osaamista. Kokemukset ja vuorovaikutus ympäristön kanssa samoin kuin eri aistien käyttö ja kehollisuus ovat oppimisen kannalta olennaisia.
Oppiminen on yksilöllistä, yhteisöllistä tietojen ja taitojen rakentamista, joka vahvistaa oppilaan osallisuutta ja edistää hänen hyvinvointiaan. Taidetanssin opiskelu on kokonaisvaltaista ja vuorovaikutteista, joka kehittää oppilaan tietoja ja taitoja monipuolisesti. Se on erottamaton osa yksilön ihmisenä kasvua ja hyvän elämän rakentamista.
Harjoittelemaan oppiminen ovat merkityksellisiä tanssitaitojen kehittymisen kannalta. Oppimisprosessin aikana saatava rohkaiseva ja kannustava ohjaus ja palaute vahvistavat oppilaan luottamusta omiin mahdollisuuksiinsa. Monipuolisen, myönteisen, mutta realistisen palautteen saaminen ovat keskeinen osa oppimista edistävää vuorovaikutusta.
1.4. Laajan oppimäärän yhteiset tavoitteet
Tanssin taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän tavoitteena on elinikäisen taidesuhteen ja kulttuurisen osallisuuden edistäminen. Tanssiopinnot tarjoavat mahdollisuuksia osaamisen monipuoliseen ja päämäärätietoiseen kehittämiseen sekä tanssitaiteesta nauttimiseen.
Opintojen tarkoituksena on herättää oppilaan oppimisen ilo, opiskelumotivaatio, edistää hänen luovaa ajattelua huomioimalla hänen vahvuutensa ja potentiaalinsa. Oppilasta rohkaistaan asettamaan omia oppimistavoitteita ja tekemään opintoihin liittyviä valintoja niiden pohjalta. Tanssiopintojen edetessä oppilasta ohjataan ottamaan yhä enemmän vastuuta omasta oppimisestaan.
Opetuksessa huomioidaan oppilaiden yksilölliset oppimisen tarpeet ja lähtökohdat. Opetus tukee oppilaiden ajattelun taitojen kehittymistä myös taiteiden ja taitojen sekä tieteiden välisyyttä hyödyntämällä. Oppilaita kannustetaan tutustumaan taiteenalaan historiallisesta ja yhteiskunnallisesta näkökulmasta.
2. Opetuksen toteuttaminen
2.1. Opiskeluympäristöt
Opiston opetus- ja esitystilat, käytännöt, yhteisöt, joissa opetus tapahtuu ovat fyysisesti, sosiaalisesti ja psyykkisesti turvallisia. Opistossa on kiusaamisen nolla toleranssi. Tilat, käytännöt ja yhteisöt ovat ilmapiiriltään avoimia ja myönteisiä sekä rohkaisevat ja innostavat oppilaita kehittämään osaamistaan. Oppimisympäristöt tukevat oppilaiden kasvua ja innostavat heidät oppimiseen sekä antavat edellytykset taidetanssille ominaiseen aktiiviseen ja pitkäjänteiseen työskentelyyn sekä itsenäisesti että yhdessä muiden kanssa.
Asianmukaisten tilojen lisäksi työvälineet sekä tieto- ja viestintäteknologian tarkoituksenmukainen käyttö antavat mahdollisuuden taiteenalan opiskeluun opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti.
Opisto osallistuu yhteistyöhankkeisiin muiden alojen toimijoiden ja organisaatioiden kanssa ja nämä tuovat nämä tuovat sosiaalisen ja yhteiskunnallisen näkökulman osaksi opintoja.
2.2. Toimintakulttuuri
Opiston toimintakulttuuri pohjautuu tanssin taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin. Oppilaille luodaan toimintakulttuuri, joka perustuu aitoon kohtaamiseen sekä välittävään ja kunnioittavaan vuorovaikutukseen. Toimintakulttuuri on ilmapiiriltään avoin, myönteinen, oppilasta rohkaiseva ja näin edistää oppilaan oppimista sekä hänen kestävää hyvinvointiaan. Oppilaan kasvua ja oppimista tuetaan ja hänelle tarjotaan onnistumisen kokemuksia. Opiston kannustavassa toimintakulttuurissa hyväksytään myös oppiminen epäonnistumisten kautta. Oppilas voi asettaa itselleen omia tavoitteita ja häntä kannustetaan työskentelemään itsenäisesti sekä yhdessä toisten kanssa.
Opiskeluympäristössä huomioidaan, että taiteellinen työskentely ja tanssin opiskelu on pitkäjänteistä ja taitojen oppiminen tapahtuu vähitellen ja vaatii aikaa. Oppiminen perustuu tekemällä oppimiseen, suunnitelmallisuuteen sekä kykyyn arvioida omaa oppimista. Opetuksessa painottuvat yhdessä opiskelu ja oppiminen.
Kestävä kehitys huomioidaan mahdollisuuksien mukaan Tanssiopiston toimintakulttuurissa.
3. Opetuksen laajuus ja rakenne
3.1. Opintojen laajuus
Tanssin taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän laskennallinen laajuus on 1 300 tuntia, josta perusopintojen laskennallinen laajuus on 800 tuntia ja syventävien opintojen 500 tuntia. Laskennallisen laajuuden tunti on 45 minuuttia. Perusopintoja edeltävän varhaisiän kasvatuksen laajuudesta päättää Valkeakosken musiikki- ja tanssiopisto. Opetuksessa noudatetaan joustavuutta huomioimalla oppilaan ikä, kehitystaso sekä oppilaan aiemmin hankkimat taidetanssin taidot ja tiedot. Opetuksen laajuudessa otetaan myös huomioon taidetanssin fyysisyys, joka vaatii paljon harjoituskertoja.
3.2. Opintojen rakenne
Laajan oppimäärän opinnot muodostuvat varhaisiän tanssikasvatuksesta, perusopinnoista ja syventävistä opinnoista.
Laajan oppimäärän perusopintojen tarkoituksena on taidetanssin keskeisten taitojen tavoitteellinen harjoittelu ja pitkäjänteinen kehittäminen. Syventävien opintojen tarkoituksena on opintomahdollisuuksien laajentaminen tai painottaminen. Laajan oppimäärän syventäviin opintoihin sisältyy lopputyö. Sekä perusopintoihin että syventäviin opintoihin voi sisältyä keskenään vaihtoehtoisia opintokokonaisuuksia.
Opisto määrittelee perusopintojen ja syventävien opintojen opintokokonaisuudet, niiden tavoitteet, sisällöt ja laskennalliset laajuudet sekä varhaisiän tanssikasvatuksen tavoitteet, sisällöt ja laajuuden.
3.3. Opetuksen tavoitteet
Kaikkien tanssilajien opintokokonaisuuksissa on lähtökohtana, että oppilas ymmärtää kunkin tanssinlajin koostuvan useista erilaisista tekijöistä. Oppilas kehittää tanssiteknistä ja taiteellista ilmaisuaan sekä tutustuu tanssinlajien perusliikemateriaaliin ja terminologiaan.
4. Oppimäärän yksilöllistäminen
Opiston oppilailla on mahdollista saada yksilöity, henkilökohtainen opetussuunnitelma oppilaan oppimisprosessin sitä vaatiessa ja näin turvata oppilaan opiskelu hänen oppimisedellytyksilleen sopivaksi. Yksilöllistäminen voi tarkoittaa tavoitteiden, sisältöjen, opiskeluajan, opetuksen toteuttamistavan, tarvittavien tukitoimien ja arviointimenettelyn yksilöllistämistä.
5. Oppimisen arviointi
5.1. Arvioinnin tehtävä
Arvioinnilla ohjataan oppilaan oppimista, tuetaan hänen edistymistään opinnoissa ja kehitetään hänen edellytyksiä itsearviointiin. Palautteella ohjataan oppilasta omien tavoitteiden suuntaiseen opiskeluun sekä oman oppimisprosessin ymmärtämiseen. Oppilaan työskentelyä arvioidaan monipuolisesti. Arviointi on oppimiseen kannustavaa, oikeudenmukaista ja eettisesti kestävää.
5.2. Arviointi opintojen aikana
Oppilaita ohjataan oman oppimisen pohdintaan itsearviointi- ja vertaisarviointitaitoja kehittämällä. Oppilaita rohkaistaan havainnoimaan omaa ja yhteistä työskentelyä sekä antamaan rakentavaa palautetta. Arviointi opintojen aikana perustuu perusopintojen ja syventävien opintojen opintokokonaisuuksien tavoitteisiin. Arviointi ei kohdistu opiskelijoiden arvoihin, asenteisiin tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin.
Opiston laajan oppimäärän perusopintojen päättyessä oppilas saa todistuksen suoritetuista perusopinnoista. Siinä annetaan sanallinen arvio oppilaan edistymisestä ja osaamisen kehittymisestä perusopintojen aikana. Sanallisessa arvioinnissa painotetaan oppilaan oppimisen vahvuuksia suhteessa perusopinnoille asetettuihin tavoitteisiin.
Opiston oppilailta ja heidän huoltajiltaan kerätään palautetta. Huoltajilla on myös mahdollista antaa suoraa palautetta. Julkiset näytökset ja esitykset ovat myös arvioinnin perustana.
5.3. Osaamisen tunnustaminen ja opintojen hyväksi lukeminen
Oppilaalla on oikeus saada opetussuunnitelman tavoitteita ja keskeisiä sisältöjä vastaavat aikaisemmin suorittamansa opinnot tai muutoin hankittu osaaminen arvioiduksi ja tunnustetuksi. Osaamisen tunnustaminen tehdään perustuen selvityksiin oppilaan opinnoista tai näyttöihin osaamisesta sekä suhteessa kunkin hyväksi luettavan opintokokonaisuuden tavoitteisiin ja sisältöihin.
5.4. Todistukset ja niihin merkittävät tiedot
Perusopintojen todistus
Oppilaalle annetaan taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän perusopintojen todistus sen jälkeen, kun hän on suorittanut laajaan oppimäärään sisältyvät perusopinnot.
Laajan oppimäärän perusopintojen todistus sisältää seuraavat asiat:
- todistuksen nimi
- koulutuksen järjestäjän nimi
- oppilaitoksen nimi
- taiteenala
- oppilaan nimi ja henkilötunnus
- opiskeluaika vuosina
- oppilaan suorittamat laajan oppimäärän perusopinnot
- kunkin opintokokonaisuuden nimi ja laajuus
- sanallinen arvio oppilaan suorittamista taiteenalan laajan oppimäärän perusopinnoista
- rehtorin allekirjoitus ja oppilaitoksen leima
- päivämäärä jolloin taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelma on hyväksytty
- merkintä, että koulutus on toteutettu Opetushallituksen päättämien taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2017 mukaisesti.
- Todistus voi sisältää liitteitä.
Päättötodistus
Oppilaalle annetaan taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän päättötodistus sen jälkeen, kun hän on suorittanut laajaan oppimäärään sisältyvät perusopinnot ja syventävät opinnot.
Laajan oppimäärän päättötodistuksen tulee sisältää seuraavat asiat:
- todistuksen nimi
- koulutuksen järjestäjän nimi
- oppilaitoksen nimi
- taiteenala
- oppilaan nimi ja henkilötunnus
- opiskeluaika vuosina
- oppilaan suorittamat laajan oppimäärän perusopinnot
- kunkin opintokokonaisuuden nimi ja laajuus
- oppilaan suorittamat laajan oppimäärän syventävät opinnot
- syventäviin opintoihin sisältyvän laajan oppimäärän lopputyön aihe
- sanallinen arvio oppilaan suorittamasta taiteenalan laajasta oppimäärästä
- rehtorin allekirjoitus ja oppilaitoksen leima
- päivämäärä jolloin taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelma on hyväksytty
- merkintä, että koulutus on toteutettu Opetushallituksen päättämien taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2017 mukaisesti.
- Todistus voi sisältää liitteitä.
- Osallistumistodistus oppilaan suorittamista taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opinnoista
Oppilaalle annetaan pyydettäessä osallistumistodistus suorittamistaan Tanssiopiston laajan oppimäärän opinnoista, jos opinnot keskeytyvät tai oppilas tarvitsee niitä muusta syystä. Osallistumistodistus voi sisältää liitteitä.
6. Tanssitaide
Tanssin taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän tarkoituksena on tarjota oppilaalle mahdollisuus kokea ja vaalia tanssin iloa, opiskella tanssia tavoitteellisesti ja pitkäjänteisesti sekä kehittää tanssin ammatillisissa ja korkea-asteen opinnoissa tarvittavia valmiuksia. Tavoitteena on, että oppilas rakentaa omakohtaisen suhteen tanssiin, rohkaistuu ilmaisemaan itseään kehollisesti ja muodostaa laaja-alaisen käsityksen tanssin muodoista ja niiden yhteydestä musiikkiin sekä tehtävistä ja mahdollisuuksista erilaisissa toimintaympäristöissä.
Tanssin laajan oppimäärän opetus tukee oppilaan kokonaisvaltaista kasvua, luovuutta ja taiteellista ilmaisukykyä. Oppilasta ohjataan kehittämään tanssissa tarvittavia valmiuksia tasapainoisesti ja ottamalla huomioon oppilaan yksilölliset ja kulttuuriset lähtökohdat. Opintojen myötä oppilas oppii yhä paremmin huolehtimaan kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnistaan ja toimimaan ryhmän ja yhteisön jäsenenä. Opetus kannustaa oppilasta osallistumaan erilaisiin tanssi- ja taidetapahtumiin ja esityksiin sekä esiintyjänä että katsojana. Opetus avartaa oppilaan käsitystä tanssin monimuotoisuudesta niin taiteena kuin kulttuurisena ja yhteiskunnallisena ilmiönä sekä tukee hänen kasvuaan sivistyneeksi, suvaitsevaiseksi ja jokaisen erilaisuutta kunnioittavaksi.
6.1. Varhaisiän tanssikasvatus
Varhaisiän tanssiopintojen tavoitteena on lapsen luovuuden ja kehontuntemuksen kehittäminen. Leikinomainen toiminta edistää lapsen tanssin perustaitoja, ryhmässä toimimisen taitoja ja oppimisvalmiuksia. Opetuksen tehtävänä on herättää tanssin ilo ja tukea itseilmaisun ja itseluottamuksen kehittymistä turvallisessa oppimisympäristössä. Opetuksen kokemuksellisuutta ja elämyksellisyyttä vahvistetaan ottamalla toiminnassa huomioon oppimisen moniaistisuus ja muiden taiteenalojen tarjoamat mahdollisuudet. Varhaisiän tanssikasvatusopinnot voi aloittaa 3-vuotiaana. Opisto päättää mahdollisen varhaisiän tanssikasvatuksen tavoitteista, sisällöistä ja laajuudesta.
Varhaisiän tanssikasvatuksen tuntimäärää ei lasketa tanssin perusopetuksen laajan oppimäärän laskennalliseen tuntimäärään.
6.2. Tanssin perusopinnot
Perusopintojen tarkoituksena on, että oppilas luo omakohtaisen, kokemuksellisen suhteen tanssiin ja sitä kautta sitoutuu pitkäjänteiseen työskentelyyn tanssin parissa. Opintojen aikana oppilas harjoittelee ja kehittää tanssilajien keskeisiä fyysis-motorisia ja ilmaisullisia taitoja. Opisto määrittelee opetussuunnitelman perusteiden pohjalta opintokokonaisuudet, niiden tavoitteet ja sisällöt sekä laajuuden. Yksittäinen opintokokonaisuus voi sisältää tavoitteita perusteiden eri tavoitealueilta. Perusopintoihin voi sisältyä vaihtoehtoisia opintokokonaisuuksia myös musiikin taiteen perusopetuksesta.
Tavoitteet
Hyvinvointi ja kehollisuus
Tavoitteena on, että oppilas
- kokee tanssin iloa
- suhtautuu myönteisesti omaan kehoonsa ja sen haastamiseen
- oppii pitämään huolta kehostaan ja noudattamaan terveellistä elämäntapaa
- oppii asettamaan realistisia tavoitteita tanssin eri osa-alueilla
Vuorovaikutus ja kulttuurinen osaaminen
Tavoitteena on, että oppilas
- kunnioittaa omaa ja muiden kehollista ilmaisua ja tanssia
- osaa toimia ryhmässä ja osallistua ryhmälähtöiseen luovaan, taiteelliseen prosessiin
- antaa tilaa toisille ja suhteuttaa oman liikkumisensa tilaan ja toisten liikkumiseen
- harjaantuu vastaanottamaan ja antamaan rakentavaa palautetta
- osaa sanallistaa ja jakaa kokemuksiaan tanssista ja taiteesta
Taito ja taide
Tavoitteena on, että oppilas
- ymmärtää pitkäjänteisen työskentelyn merkityksen tanssitaidon kehittämisessä
- harjoittelee tanssilajeihin liittyvää kehollista artikulaatiota, motorisia taitoja ja ilmaisullisia laatuja sekä musiikin tuntemusta ja tulkintaa
- käyttää mielikuvitustaan ja luovuuttaan tanssissa
- harjaantuu liike- ja tanssi-improvisaatioon liittyvissä taidoissa
- avartaa tanssikäsitystään tutustumalla tanssitaiteen kulttuurisiin elementteihin ja ilmiöihin
- ymmärtää tanssin suhdetta muihin taiteisiin
Esiintyminen
Tavoitteena on, että oppilas
- harjaantuu toimimaan erilaisissa esiintymistilanteissa ja -ympäristöissä
- ottaa vastuun omasta osuudestaan esityskokonaisuudessa
- osaa valmistautua esiintymistilanteisiin
- harjaantuu kokonaisvaltaiseen ilmaisuun
- saa tilaisuuksia oman taiteellisen prosessin toteuttamiseen ja esiintuomiseen
Keskeiset sisällöt
Perusopintojen keskeisiä sisältöjä ovat kehotietoisuutta ja hyvinvointia tukevat harjoitteet, jotka liittyvät muun muassa kehon linjaukseen, kineettisiin liikeketjuihin, lämmittelyyn ja palautumiseen.
Opinnoissa perehdytään kuhunkin tanssilajiin liittyvään tyyliin, liikesanastoon, motorisiin taitoihin, ilmaisullisiin laatuihin ja keholliseen artikulaatioon. Perusopinnoissa oppilas opiskelee itsenäistä ja oma-aloitteista työskentelyä sekä harjoittelun aikana että esiintymistilanteissa. Ryhmän jäsenenä toimimista edistävät harjoitteet liittyvät vuorovaikutukseen, kommunikaatioon ja ilmaisuun. Myös esiintymistilaisuuksiin liittyvä käytännöllinen tieto ja toiminta ovat osa perusopintojen sisältöjä.
6.3. Tanssin syventävät opinnot
Syventävien opintojen tarkoituksena on tanssiopintojen painottaminen oppilaan valitsemalla tavalla. Opintojen aikana oppilas suunnittelee ja toteuttaa opettajan ohjauksessa tanssin laajan oppimäärän lopputyön. Syventäviin opintoihin voi sisältyä keskenään vaihtoehtoisia opintokokonaisuuksia ja Opisto voi suunnitella oppilaan valittavaksi erilaisia suuntautumisvaihtoehtoja. Vaihtoehtoiset opintokokonaisuudet ja suuntautumisvaihtoehdot suunnitellaan tukemaan oppilaiden lopputöiden toteuttamista. Opisto määrittelee näiden opetussuunnitelman perusteiden pohjalta opintokokonaisuudet, niiden tavoitteet ja sisällöt sekä laajuuden. Yksittäinen opintokokonaisuus voi sisältää tavoitteita perusteiden eri tavoitealueilta.
Tavoitteet
Hyvinvointi ja kehollisuus
Tavoitteena on, että oppilas
- tunnistaa tanssin vaikutuksia omalle hyvinvoinnilleen
- osaa rytmittää lepoa ja harjoittelua
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja haasteitaan
- osaa itse hakea tietoa hyvinvointiin ja terveelliseen elämäntapaan liittyvistä asioista
Vuorovaikutus ja kulttuurinen osaaminen
Tavoitteena on, että oppilas
- kunnioittaa jokaisen yksilöllisyyttä, erilaisia näkemyksiä ja kehollisen kokemuksen ainutlaatuisuutta
- osallistuu aktiivisesti ja rakentavasti ryhmälähtöiseen luovaan prosessiin
- osaa sanallistaa tanssiteosten ja taiteen tuottamia kokemuksia ja omia tulkintojaan niistä
kehittää kokonaisvaltaista tietoisuutta ryhmän yhteisestä liikkeellisestä tapahtumasta
- osaa sanallistaa tanssiteosten ja taiteen tuottamia kokemuksia ja omia tulkintojaan niistä
- oppii tekemään vertaisarviointia rakentavasti
Taito ja taide
Tavoitteena on, että oppilas
- syventää valitsemansa tanssilajiin liittyvää kehollista artikulaatiota, motorisia taitoja ja ilmaisua sekä musiikin tuntemusta ja tulkintaa
- kehittää kehontietoisuutta ja -hallintaa
- syventää liike- ja tanssi-improvisaatioon liittyviä taitojaan
- osaa suunnata opiskeluaan ja asettaa itselleen lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteita
- hakeutuu omatoimisesti taide-elämysten pariin sekä tutustuu joihinkin merkittäviin tanssiteoksiin
- ymmärtää tanssin olemusta ja suhdetta muihin taiteisiin ja yhteiskuntaan
Esiintyminen
Tavoitteena on, että oppilas
- osaa valmistautua itsenäisesti esiintymistilanteisiin
- kantaa vastuuta erilaissa esiintymistilanteissa ja -ympäristöissä
- sovittaa ilmaisunsa esittämänsä teoksen tyyliin ja sisäiseen maailmaan
- harjoittelee koreografian ja komposition suunnittelua ja toteuttamista
- saa kokemuksia ja tietoa muun muassa äänen ja visuaalisuuden merkityksestä tanssiteoksen osatekijöinä
Keskeiset sisällöt
Syventävien opintojen keskeisiä sisältöjä ovat kehotietoisuutta ja hyvinvointia tukevat harjoitteet, jotka liittyvät muun muassa kehon linjaukseen, kineettisiin liikeketjuihin, lämmittelyyn, palautumiseen ja rasitusvammojen ennaltaehkäisyyn. Tietous terveellisestä ravitsemuksesta sekä anatomian ja kinesiologian perusteet auttavat edistämään omaa hyvinvointia.
Opinnoissa syvennetään kuhunkin tanssilajiin liittyvän tyylin, liikesanaston, motoristen taitojen sekä ilmaisullisen ja kehollisen artikulaation hallintaa. Ryhmälähtöistä luovaa prosessia edistävät harjoitteet liittyvät vuorovaikutuksen ja ilmaisun lisäksi kompositioon ja koreografiseen prosessiin. Esiintymistilaisuuksiin liittyvä käytännöllinen tieto ja toiminta, kuten levon ja ravinnon merkitys esiintymiseen valmistautumisessa ja esiintymisjännityksen hallinta, ovat myös syventävien opintojen sisältöjä. Opintoihin sisältyy tanssi- ja musiikkitietoutta sekä tietoa tanssimuotojen kulttuurisesta ja historiallisesta taustasta.
Opisto toteuttaa mahdollisuuksien mukaan taiteidenvälisiä projekteja ja tapahtumia. Opisto voi laajentaa opintojen sisältöjä opetuksen tavoitteiden ja paikallisten tarpeiden pohjalta.
7. Työtavat tanssin opetuksessa
Tanssin laajan oppimäärän opetuksen lähtökohtana ovat oppimäärän tavoitteet sekä oppilaiden tarpeet, edellytykset ja kiinnostuksen kohteet. Opetus perustuu vuorovaikutukseen ja yhteisölliseen oppimiseen. Ryhmäopetus tarjoaa mahdollisuuksia monipuoliseen ilmaisuun, kokemukselliseen oppimiseen ja osaamisen osoittamiseen. Lisäksi oppilaat saavat tilaisuuksia yksilölliseen ja omatoimiseen työskentelyyn. Työtapojen monipuolisuutta edistetään muun muassa hyödyntämällä teknologiaa tarkoituksenmukaisella tavalla. Opetuksen toteutuksessa kiinnitetään huomiota myös sukupuolittuneiden asenteiden ja käytänteiden tunnistamiseen ja muuttamiseen.
8. Oppimisen arviointi
Tanssin perusopinnoissa arvioinnin tarkoitus on motivoida oppilasta opetuksen aikana ja kannustaa häntä itseohjautuvuuteen, oppimaan oppimiseen, vuorovaikutukseen ja yhteistoiminnallisuuteen. Lisäksi arviointi tuottaa opettajalle tietoa siitä, miten opetusta tulisi jatkossa suunnata. Arviointi on oleellinen osa jokapäiväistä oppimisprosessia ja opettamista. Se on vuorovaikutuksellinen neuvottelutilanne, jossa tarkastellaan oppimisprosessin kulkua, siihen vaikuttavia tekijöitä ja osaamisen kehittymistä.
Perusopinnoissa oppimisen arvioinnin tarkoituksena on tukea oppilasta erityisesti vuorovaikutustaitojen sekä tanssi- ja ilmaisutaitojen kehittämisessä. Oppilaan itse- ja vertaisarviointitaitojen vahvistamisella on tässä tärkeä tehtävä.
Syventävissä opinnoissa arvioinnin tarkoituksena on tukea ja suunnata oppilaan tanssiopintoja ottaen huomioon oppilaan opinnoilleen ja lopputyölle asettamat tavoitteet. Kaikki arviointi ja palaute annetaan myönteisessä, tulevaisuuteen suuntaavassa ja opiskelua motivoivassa hengessä. Syventävien opintojen aikana ja lopputyön toteutuksessa hyödynnetään itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin tarjoamia mahdollisuuksia.
Tanssin laajan oppimäärän arvioinnin kohteita ovat:
- hyvinvointi ja kehollisuus
- vuorovaikutus ja kulttuurinen osaaminen
- taito ja taide
- esiintyminen
Lopputyön arvioinnissa otetaan huomioon oppilaan lopputyölleen asettamat tavoitteet.
9. Oppilaaksi ottaminen
Tanssin opintoihin haku tapahtuu Musiikki- ja tanssiopiston verkkosivun kautta. Tanssiin hakeneet osallistuvat uusien oppilaiden tutustumistunnille erikseen ilmoitettavan aikataulun mukaisesti.
10. Yhteistyö huoltajien ja muiden tahojen kanssa
Opiston ja kodin välisenä yhdyssiteenä toimivat tiedotteet, avoimet ovet, keskustelut ja mahdolliset yhteiset tapaamiset vanhempien kanssa. Huoltajien kiinnostus oppilaan tanssiopintoihin vahvistaa oppilaan sitoutumista tanssiopintoihin ja tukee näin hänen henkistä ja fyysistä kasvuaan.
Opisto tuottaa vuosittain omia näytöksiä sekä ohjelmaa erilaisiin juhliin ja tapahtumiin Valkeakosken kaupungissa ja lähialueilla.
Opettajat seuraavat alan kansainvälistä kehitystä mm. Suomen Tanssioppilaitosten Liiton tiedotteista, osallistuvat kursseille ja koulutuksiin sekä tapahtumiin taloudellisten resurssien niin salliessa.
Musiikki- ja tanssiopisto tekee yhteistyötä seuraavien yhteisöjen kanssa:
- Valkeakoskella toimivat taiteen perusopetuksen oppilaitokset
- Ecole Supérieure de Danse de Cannes
- Suomen Balettioppilaitos
- Suomen Tanssioppilaitosten Liitto ry
- Peruskoulut
- Päiväkodit
- Valkeakosken kulttuuritoimi
- Valkeakosken lukio