Tietoa opinnoista
Valkeakosken musiikki- ja tanssiopisto antaa taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän mukaista opetusta.
Opinnot jakautuvat perusopintoihin ja syventäviin opintoihin. Jokainen perusopintojen oppilas pääsee sekä ryhmäopetukseen (Musiikkitunti) että yksilöopetukseen (soittotunti) jo heti opintojen alussa.
Musiikin soitinvalikoima
huilu, klarinetti, fagotti, saksofoni, trumpetti, käyrätorvi, pasuuna, baritonitorvi, tuuba, viulu, alttoviulu, sello, kontrabasso, akustinen kitara, kantele, harmonikka, lyömäsoittimet, laulu, piano, rytmimusiikki-piano, sähkökitara, sähköbasso.
Opistolla on joitakin soittimia vapaana vuokrattavaksi opintojen alkuvaiheessa.
Perusopinnot koostuvat
- omista soitto- tai laulutunneista,
- yhteismusiikista (orkesterit ja yhtyeet)
- musiikin hahmotusaineiden opinnoista
- valinnaisista opinnoista.
Syventävät opinnot
Perusopintojen jälkeen siirrytään syventävien opintojen pariin. Syventävissä opinnoissa toteutetaan yksilöllisiä opintopolkuja kohti yksilöllistä päättötyötä, jonka oppilas suunnittelee yhteistyössä opettajien kanssa.
Musiikkia opiskelemaan
Tervetuloa aloittamaan uutta harrastusta.
Uuden instrumentin opetteleminen ei tapahdu hetkessä, vaan vaatii omien soitto- tai laulutuntien lisäksi päivittäistä kotiharjoittelua. Musiikin harrastaminen rakentuu vahvasti yhdessä tekemiselle ja opiskeluun sisältyvä yhteissoitto on olennainen osa musiikin harrastamista. Musiikin hahmotusaineissa puolestaan opitaan, millaisista palikoista soitettava musiikki rakentuu. Oma soitonopettaja valitsee kullekin oppilaalle tämän parasta oppimista ja etenemistä tukevat opetusmenetelmät.
Kotiharjoittelu
Instrumenttia ei opi soittamaan ilman harjoittelua. Huoltajien tuki säännöllisen kotiharjoittelurutiinin luomiseksi on ensisijaisen tärkeä ja aikuisen apua tarvitaan varsinkin opintojen alussa. Tärkeintä on säännöllisyys ja mahdollisuus harjoitella keskittyneesti rauhallisessa ympäristössä.
Yhteismusisointi
Yhteismusisointi kuuluu jokaiselle oppilaalle. Oma opettaja ohjaa oppilaan tason huomioiden oikeaan yhteismusisointiryhmään lukukauden alussa.
Musiikin hahmotusaineet
Musiikin hahmotusaineet eli Muha tukevat soitonopiskelua ja kehittävät oppilaan muusikkoutta ja musiikin ymmärtämistä monipuolisesti. Opiskelu aloitetaan Musiikkitunnilla (Mutu). Syksystä 2025 alkaen mutu kuuluu kaikille 8-9 -vuotiaille oppilaille. Musiikkitunti kestää yhden vuoden.
Ryhmät ovat joko soitinpainotteisia (esim. piano-, jousi-, lyömäsoitin- ja puhallinmutu) tai sekaryhmiä (eri soitinten soittajia samassa ryhmässä).
Mutusta jatketaan Muha 1 -ryhmään. Musiikin hahmotusaineissa on neljä perustasoa (1—4), joiden jälkeen siirrytään muhan syventäviin opintoihin. Siellä perehdytään perustasoa laajemmin ja syvemmin musiikin teoreettisiin, analyyttisiin, historiallisiin ja säveltapailullisiin asioihin ja ilmiöihin.
Esiintymiset
Esiintymiskoulutus on tärkeä osa opiskelua. Esiintymistä harjoitellaan opiston oppilasilloissa – yksin ja yhdessä. Oma esiintyminen ja muiden esiintymisten seuraaminen on osa esiintymiskoulutusta ja tärkeä osa omaa opinpolkua.
Kuuntelukasvatus
Musiikin kuuntelu on ovi musiikin maailmaan ja oman musiikkiminän kasvattamiseen. Oppilaskonsertissa esiintymisen lisäksi toivomme, että oppilaat kuuntelevat toisten esityksiä konsertin loppuun asti oman esiintymisvuoronsa jälkeen. Kuunteleminen on oppimista.
Arviointi
Oppilaat saavat opinnoistaan jatkuvaa palautetta opettajilta soitto- ja laulutunneilla, yhteismusisoinnissa sekä muhatunneilla. Etappisuoritusten ja lukuvuosipalautteiden sekä muiden arvioitavien esiintymisten palaute tallennetaan Eepos-oppilashallintojärjestelmään oppilaan omaan tavoitetauluun, johon kirjataan kaikki opintoihin liittyvät asiat. Palautteita ja arviointeja voi käydä lukemassa kirjautumalla Eepokseen opiston toimistosta saaduilla tunnuksilla.
Musiikin harrastaminen ja muut harrastukset
Musiikkiharrastusta mietittäessä pitää huomioida, että aikaa kuuluu viikoittain soittotunnin lisäksi musiikin hahmotusaineiden tuntiin sekä yhteismusisointiin. Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän mukainen musiikinopiskelu vaatii sitoutumista, pitkäjänteisyyttä ja joskus valintaa muiden harrastusten välillä. Musiikkiharrastus antaa puolestaan yhteismusisoinnin kautta uusia kavereita, soitto- ja laulutaidon, esiintymistaitoja sekä kanavan ilmaista itseä. Tämän lisäksi musiikkiharrastus antaa monia elämätaitoja ja iloa.
Kuulon suojaaminen
Kuulo on muusikon ja musiikinopiskelijan tärkein työväline. Sen suojaaminen kovalta, jatkuvalta sekä äkkinäiseltä melulta on tärkeää. Kuulon suojaamiseen harjoittelun aikana riittää 9—15 dB vaimentavat suojaimet. Kovempaan meluun löytyy korvatulppia apteekista.
Opintojen keskeyttäminen
Opinnot voidaan keskeyttää väliaikaisesti oppilaspaikkaa menettämättä enintään kahdeksi perättäiseksi vuodeksi. Keskeytysilmoituksen voi tehdä kevään jatkoilmoittautumisen yhteydessä tai erillisellä Opintojen keskeytys-ilmoituksella Eepos-oppilashallinto-ohjelman kautta. Keskeytyksen vaikutus lukukausimaksuun vaihtelee keskeytyksen aloitushetkestä. Tarkemman tiedon saa toimistolta.
Opintojen keventäminen
Opintoja voidaan keventää väliaikaisesti määräajaksi sopimalla asiasta opettajan ja rehtorin kanssa. Tällöin oppilaspaikka säilyy, ja lukukausimaksut maksetaan normaalisti.
Opintojen lopettaminen
Opintojen lopettamisesta ilmoitetaan kevään jatkoilmoittautumisen yhteydessä Eepos-oppilashallinto-ohjelman kautta tai erillisellä Eepoksen kautta tehtävällä lopettamisilmoituksella.
Poissaolo tunnilta tai harjoituksista
Ilmoita poissaolosta suoraan opettajalle. Opettaja ei ole velvollinen korvaamaan poissaolojen vuoksi pitämättä jääneitä tunteja. Mikäli oppilas on kolme (3) perättäistä kertaa poissa syytä ilmoittamatta, opettaja ottaa yhteyttä kotiin poissaolojen selvittämiseksi.
Opettajan poissaolo
Opettajan poissaolosta pyritään ilmoittamaan oppilaille pääsääntöisesti tekstiviestillä toimistolle ensisijaiseen annettuun puhelinnumeroon mahdollisimman aikaisin. Opettajan poissaolot pyritään korvaamaan joko sijaisjärjestelyin, sovittuna ajankohtana oman opettajan pitäminä tai lukukausimaksuhyvityksenä.
Todistukset
Perusopintojen suorittamisesta annetaan perusopintojen todistus. Tämä on välitodistus. Varsinaisen päättötodistuksen saa syventävien opintojen päätteeksi.
Jatkolukuvuosi
Saatuaan päättötodistuksen taiteen perusopintojen laajan oppimäärän opinnoista, opinnot päättyvät opistossa. Mikäli oppilas haluaa edelleen jatkaa opintojaan, hän voi anoa jatkolukuvuotta jatkoilmoittautumisen yhteydessä. Jatkolukuvuosi on harkinnanvarainen ja myönnetään lukuvuodeksi kerrallaan.
Avoimet opinnot
Musiikin päättötodistuksen saatuaan voi jatkaa opintoja avoimella osastolla ilman erillistä anomusta.
Vakuutukset
Oppilaat ovat tapaturmavakuutettuja musiikki- ja tanssiopiston järjestämissä tilaisuuksissa toimipaikasta riippumatta.
Yhteydenpito
Yhteydenpito on tärkeää ja helpottaa opiskelua. Ongelmista kannattaa puhua avoimesti heti niiden ilmettyä opettajan kanssa ja etsiä yhdessä ratkaisua kaikkien tilanteet huomioiden. Toimistoon ja rehtoriin kannattaa ottaa yhteyttä tilanteen mukaan.
Tanssissa tarjotaan laajan oppimäärän mukaista perusopetusta lapsille ja nuorille.
Tanssin taiteen laajan oppimäärän mukainen perusopetus on tavoitteellista, vuodesta toiseen etenevää ja suunnitelmallista. Opetuksen tavoitteena on antaa oppilaalle tiedot, taidot ja asenteet, jotka tukevat tanssin harrastamista ja mahdollistavat vaikka ammattiopintoihin hakeutumisen.
Opetuksessa tarjotaan oppilaalle laajapohjaiset tanssitekniset valmiudet sekä pyritään saamaan oppilas kokemaan tanssi monipuolisena, kasvattavana taiteenlajina, jonka avulla hän hyväksyy itsensä sekä ryhmässä toimivat muut oppilaat.
Tanssin taiteen perusopetus antaa iloa, kokemuksia ja elämyksiä, joista on hyötyä positiivisen minäkuvan muodostamisessa sekä elinikäisen hyvinvoinnin ylläpitämiseen.
Taiteen perusopetusta säädetään lailla ja asetuksella. Opinnot jakautuvat varhaisiän opintoihin, perusopintoihin ja syventäviin opintoihin.
Tanssin lajit:
- Lastentanssi
- Esibaletti
- Baletti
- Jazz-tanssi
- Nykytanssi.
Perusopinnot koostuvat:
- Baletista
- Jazz-tanssista
- Nykytanssista.
Syventävät opinnot koostuvat:
- Baletista
- Jazz-tanssista
- Nykytanssista.
Syventävissä opinnoissa toteutetaan yksilöllisiä opintopolkuja kohti yksilöllistä päättötyötä, jonka oppilas suunnittelee yhteistyössä opettajien kanssa.
Syyslukukausi 2024
- Soiton- ja tanssin opetus alkaa 12.8.
- Muskari aloittaa 19.8. alkavalla viikolla.
- Muhaopetus 19.8. alkavalla viikolla.
- Jousiorkesterit 19.8.
- Puhallinorkesteri ja lyömäsoitinyhtyeet 21.8.
- Bändit 19.8. alkavalla viikolla.
- Syysloma 14. – 20.10.
- Itsenäisyyspäivä 6.12. (ei opetusta)
- Lukukausi päättyy 18.12.
Kevätlukukausi 2025
- Lukukausi alkaa 7.1.
- Talviloma 24. – 28.2.
- Pääsiäinen 18.-21.4. (ei opetusta)
- Vappu 1.5. (ei opetusta)
- Lukukausi päättyy 23.5.
Musiikin viranhaltijat
- Alamikkelä-Nuotio Virve, laulu ja lauluvalmennus
- Honkonen Hanna, varhaisiän musiikinopetus, mutu-ryhmät, musajengi
- Kelloniemi Pauliina, piano, säestys
- Kiviruusu Kirsimarja, piano
- Lahti Riikka, musiikin hahmotusaineet (Muha)
- Mantere Leena, klarinetti
- Märkjärvi Saila, piano, vapaa säestys ja improvisointi, säestys
- Nummenmaa Elias, lyömäsoitin- ja rytmimusiikin opetus, lyömäsoittajien mutu-ryhmät, bändit
- Peltokoski Tuija, piano, rytmimusiikki, bändit
- Rantanen Juhani, piano, säestys
- Rantanen-Nagy Hannamari, viulu, mutu-ryhmä
- Roine Kimmo, kitara ja sähkökitara, bändit.
Musiikin tuntiopettajat
- Haavisto Varpu, sello
- Havia Piia, varhaisiän musiikinopetus
- Kaihola Sari, varhaisiän musiikinopetus
- Kankaanpää Tuomas, trumpetti
- Kuosa Virpi, piano, säestys
- Lehtinen Heikki, kontra- ja sähköbasso
- Lepistö Markku, harmonikka (työvapaa 2024-25)
- Lilvanen-Pelkonen Liisa, kantele, musiikin hahmottamisaineet (Muha), mutu-ryhmät
- Nikkanen Katri, viulu, kamariorkesteri Capriccio
- Nousiainen Leena, lyömäsoittimet, lyömäsoitinyhtyeet
- Pylkkönen Kati, viulu, jousisoittajien mutu-ryhmät, Fiilarit – Valkeakoski (työvapaa 2024-25)
- Rahkola Sari, alttoviulu ja viulu, jousisoittajien mutu-ryhmä, Suzuki-ryhmät, Fiilarit – Akaa
- Raittila Taina, sello
- Ruonavaara Eira, viulu, jousisoittajien mutu-ryhmät, Fiilarit – Valkeakoski
- Sévon Sanette, erityisopetus
- Siikala Sami, trumpetti
- Suuronen Jouni, käyrätorvi
- Tervala Paula, saksofoni
- Tuomisto Lauri, harmonikka
- Tuunanen Kirsi, huilu, Superpuhaltajat
- Wirtanen Jaakko, kitara
Tanssin tuntiopettajat
- Niskala Emmi, jazz/nykytanssi, lastentanssi
- Rajanen Johanna, baletti 3 – 7.
- Kuivamäki Jenna, lastentanssi
Laki taiteen perusopetuksesta 633/1998 Asetus taiteen perusopetuksesta 813/1998 Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteet 2017, Opetushallituksen määräys 2068/2017.
Mitä, missä, milloin? Laajasti ja laadukkaasti ihan kaikille
Valkeakosken musiikki- ja tanssiopisto tarjoaa toimialueensa oppilaille laadukasta ja musiikin iloa tuottavaa opetusta ammattitaitoisten opettajien voimin. Oppilaitokseen ei ole pääsykokeita, jolloin kaikki musiikista kiinnostuneet oppilaat ovat tervetulleita. Taiteen tekeminen ja siitä nauttiminen on jokaisen oikeus. Opetus on taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän mukaista: tavoitteellista, monipuolista ja tasolta toiselle etenevää ensisijaisesti kouluikäisille lapsille ja nuorille järjestettävää musiikinopetusta. Lisäksi musiikkiopisto järjestää varhaisiän musiikinopetusta alle kouluikäisille, valmennusopetusta ja taiteen perusopetusta myös aikuisille.
Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän laskennallinen laajuus on yhteensä 1 300 tuntia. Näistä perusopintojen laajuus on 800 tuntia ja syventävien opintojen laajuus 500 tuntia. Laskennallisen oppitunnin pituus on 45 min. Opintoaika perusopinnoissa on keskimäärin 8 lukuvuotta ja syventävissä opinnoissa 3 lukuvuotta.
Tämän opetussuunnitelman mukaisen koulutuksen järjestäjä on Valkeakosken kaupunki ja toimialueeseen kuuluvat ne lähiseudun kaupungit ja kunnat, joissa on toimipisteitä tai joiden kanssa on tehty sopimus opetuksen järjestämisestä.
Miten?
Musiikin opinnoissa jokaisen oppilaan oppimispolku on yhtä tärkeä. Ammattitaitoiset opettajat jakavat osaamistaan niin, että jokainen voi oppia ja tulla osalliseksi musiikin ja taiteen tekemisen ilosta. Opistossa tuetaan musiikillisten taitojen ja luovuuden kehittymistä sekä oppilaan henkistä kasvua. Täällä kaikki oppivat soittamaan ja laulamaan!
Opistossa saa tarvittavat tiedot ja taidot musiikin elinikäiselle harrastamiselle. Laadukas opetus ja monipuoliset opinnot antavat myös valmiudet musiikkialan ammattiopintoihin. Harjoittelu, harjoittelemaan oppiminen ja tavoitteellisen työskentelyn myötä saavutettavat taidot kehittävät oppilasta kokonaisvaltaisesti.
Opiston oppilas on aktiivinen toimija, jonka toiveita kuunnellaan. Opettajien tukemana oppilas oppii kantamaan vastuuta omasta oppimisestaan, kohtaamaan haasteita ja ottamaan vastaan palautetta. Omien vahvuuksien kehittäminen vaatii tiedostamista, analyysiä, itsensä kehittämistä, intuitiota ja rohkeutta. Oppilas asettaa itselleen tavoitteita ja oppii tarkkailemaan omaa oppimistaan, johon vaikuttavat yksilölliset ominaisuudet ja motivaatio. Oppilaan aiemmat opinnot ja taidot otetaan huomioon ja oppilasta rohkaistaan oppilaitoksen ulkopuolella tapahtuvaan musiikin ja taiteen harrastamiseen. Oppilaitos toimii yhteistyössä perheiden kanssa ja tiedottaa oppilaan tavoitteista ja edistymisestä säännöllisesti. Oppilas ja hänen huoltajansa tiedostavat opetuksen sisällöt ja hyväksyvät ne.
Yhdessä
Opistossa vallitsee avoin, rohkaiseva ja myönteinen ilmapiiri. Se kannustaa oppilaan aktiivisuutta, luovuutta, itsenäistä ajattelua ja oppimismotivaatiota. Ryhmässä toimiminen, yhteisesti sovittujen sääntöjen noudattaminen ja toisten huomioon ottaminen ovat keskeisiä arvoja toiminnassamme. Hyvä ja arvostava oppimisympäristö mahdollistaa oppilaan vuorovaikutustaitojen, aloitekyvyn ja pitkäjänteisyyden kehittymisen.
Oppiminen, edistyminen ja onnistumisen kokemukset kasvattavat oppilaan uskoa omiin kykyihinsä. Oppimisympäristö on sellainen, että oppilaalla on mahdollisuus kykyjensä ja musiikillisen ilmaisunsa tavoitteelliseen ja monipuoliseen kehittämiseen. Erilaisuutta hyödyntävä ja virheet salliva yhteisö tarjoaa turvallisen ympäristön kasvaa ja kehittyä.
Opistossa arvostetaan aitoa kohtaamista sekä välittävää ja kunnioittavaa vuorovaikutusta. Osallisuus ja hyväksytyksi tulemisen kokemus kuuluvat jokaiselle oppilaalle, jotka syntyvät yhdessä toimimisesta ja kaikkien ottamisesta mukaan toimintaan. Eri-ikäiset ja –tasoiset soittajat oppivat toimimaan yksilöinä yhdessä toisiltaan oppien ja toisiaan kannustaen. Kannustavassa toimintakulttuurissa hyväksytään myös oppiminen yrityksen ja erehdyksen kautta.
Musiikki- ja tanssiopisto näkyy ja kuuluu
Opisto tarjoaa elämyksellisiä esiintymistilaisuuksia ja musiikillisia onnistumisen kokemuksia taiteen parissa. Monimuotoiset esiintymiset ja konsertit säännöllisesti niin yksin kuin ryhmässäkin kuuluvat jokaisen oppilaan opintoihin. Opisto toimii alueensa vaikuttavana ja vakuuttavana kulttuuritoimijana, ja oppilailla on mahdollisuus olla osallisena niin taiteen tuottajana kuin kuluttajanakin. Tärkeää on vuorovaikutus muiden musiikin- ja taideopetusta antavien oppilaitosten ja tahojen kanssa sekä kansainvälisen yhteistyön edistäminen. Taiteen perusopetuksen eri yksiköiden kanssa tehtävä yhteistyö tarjoaa oppilaille mahdollisuuden laajentaa ja monipuolistaa omaa taidekäsitystään sekä luo edellytyksiä taiteiden välisen osaamisen kehittämiseen. Erilaiset yhteistyöhankkeet muiden alojen toimijoiden ja organisaatioiden kanssa tuovat sosiaalisen ja yhteiskunnallisen näkökulman osaksi musiikin opintoja.
Oppia ikä kaikki
Opisto on oppiva organisaatio, joka mahdollistaa elinikäisen oppimisen kaikille toimijoille. Opettajien lisäkouluttautuminen ja opetussuunnitelman kehittämistyö on jatkuvaa. Kestävän kehityksen periaatteet ja tasa-arvon huomioiva ajattelu ohjaavat toimintaa. Oppilaitoksen itsearviointi on järjestelmällistä suunnittelu-, arviointi- ja kehittämistoimintaa, jonka tueksi kerätään säännöllisesti palautetta oppilailta ja heidän perheiltään. Opiston toimintaa arvioidaan vuosittain ja sitä kehitetään avarakatseisesti ajan ilmiöt ja kokemukset huomioon ottaen.
Mitä kohti?
Oppilas ja opettaja luovat yhdessä oppilaalle henkilökohtaisen opintosuunnitelman, jossa opintokokonaisuuksien tavoitteiden avulla ja opetustarjonnan pohjalta määritellään vuosittaiset opinnot ja tavoitteet. Opettajan asiantuntijuus ja ammattitaito sekä oppilaan omat toiveet ja aktiivinen toiminta luovat rajattomat mahdollisuudet monipuoliselle oppimiselle.
Opintojen tavoitealueet
Esittäminen ja ilmaiseminen
Opetuksen tavoitteena on:
- kannustaa oppilasta löytämään omat musiikilliset vahvuutensa ja ilmaisukeinonsa
- ohjata oppilasta elävään musiikilliseen ilmaisuun
- kannustaa oppilasta harjoittelemaan erilaisten esiintymistilanteiden hallintaa
- rohkaista oppilasta tutustumaan myös muiden taiteenalojen ilmaisukeinoihin ja taiteidenväliseen vuorovaikutukseen.
Kuunteleminen ja musiikin hahmottaminen
Opetuksen tavoitteena on:
- ohjata oppilasta kuuntelemaan omaa musisointiaan ja mukauttamaan sen osaksi soivaa musiikillista kokonaisuutta
- ohjata oppilasta kehittämään musiikin luku- ja kirjoitustaitoaan
- ohjata oppilasta musiikin ominaispiirteiden tunnistamiseen ja rakenteiden hahmottamiseen
- tukea oppilasta kasvamaan aktiiviseksi musiikin kuuntelijaksi ja kartuttamaan musiikin historian tuntemusta.
Oppimaan oppiminen ja harjoittelu
Opetuksen tavoitteena on:
- ohjata oppilasta oppimaan instrumentti- ja yhteismusisointitaitoja päämääränään soittimen itsenäinen hallinta ja omaehtoinen ilmaisu
- ohjata oppilasta säännölliseen harjoitteluun ja oppimisensa arviointiin
- ohjata oppilasta musisoimaan korvakuulolta sekä lukemaan ja tulkitsemaan musiikin lajille ominaisia musiikin merkitsemistapoja
- kannustaa oppilasta soveltamaan musiikin hahmotustaitojaan musisoinnissa
- tarjota oppilaalle tilaisuuksia tutustua musiikkiteknologiaan työvälineenä
- ohjata oppilasta käyttämään ergonomisesti oikeita soittotapoja ja mielekkäitä harjoittelumenetelmiä
- ohjata oppilasta havainnoimaan ääniympäristöä ja suojelemaan kuuloaan.
Säveltäminen ja improvisointi
Opetuksen tavoitteena on:
- ohjata oppilasta tuottamaan omia musiikillisia ideoita ja ratkaisuja
- kannustaa oppilasta harjoittelemaan improvisoinnin, sovittamisen ja säveltämisen perustaitoja.
Varhaisiän musiikinopetus
Varhaisiän musiikinopetus sisältää musiikkileikkikouluryhmät alle kouluikäisille lapsille ja heidän perheilleen sekä musiikkivalmennusryhmät 7-9-vuotiaille lapsille.
Opetus on tavoitteellista ja lapsen kokonaispersoonallisuuden kasvua tukevaa tasolta toiselle etenevää pienryhmäopetusta. Jokaisella ikäryhmällä on omat ikä- ja kehityskauden huomioon ottavat tavoitteet ja toimintatavat. Musiikin oppimista lähestytään aina leikin ja sadun kautta, itse aktiivisesti toimien. Musiikin elementit – rytmi, muoto, harmonia, melodia, dynamiikka ja sointiväri – muodostavat opetuksen keskeisen sisällön.
Varhaisiän musiikinopetuksen ja musiikkivalmennuksen tavoitteena on:
- tarjota onnistumisen ja ilon kokemuksia musiikin myötä
- antaa valmiuksia ja taitoja, jotka muodostavat hyvän pohjan omalle musiikkisuhteelle ja mahdolliselle myöhemmälle musiikkiharrastukselle
- tutustua musiikkiin monipuolisesti itse tuottaen ja kuunnellen
- tutustua erilaisiin soittimiin, myös itse kokeillen
- antaa mahdollisuus luovuuden ja itseilmaisun kehittämiseen
- kehittää yksilöllistä kasvua ja kehitystä sekä ryhmätyöskentelytaitoja.
Musiikkikasvatuksen työtavat
Perusopinnot (800 oppituntia).
Musiikin perusopinnot muodostuvat neljästä opintokokonaisuudesta. Opintokokonaisuuden kesto määräytyy oppilaan edistymisen mukaan. Perusopinnoissa painotetaan oman instrumentin taitojen oppimista. Opintojen suunnittelussa pyritään huomioimaan sekä yksilö- että ryhmäopintojen samanaikainen eteneminen.
Jokainen opintokokonaisuus sisältää oman instrumentin, musiikin perusteiden ja yhteismusisoinnin opintoja kaikki tavoitealueet huomioiden. Opintokokonaisuuksien yksityiskohtaiset sisällöt ja tavoitteet soittimittain ja oppiaineittain kuvataan erillisessä oppaassa. Valinnaisiin opintoihin voi osallistua koko opintojen ajan.
Opintokokonaisuus 1 ”Alkusoitto” (170 ot)
Alkusoiton aikana oppilas tutustuu instrumenttinsa ja musiikin alkeisiin, musiikkiopistoon oppimisympäristönä ja tulee osaksi yhteisöä. – Musiikkitunti – Oman instrumentin opinnot yksin ja ryhmässä sekä yhteismusisointi.
Opintokokonaisuus 2 ”Esittely” (190 ot)
Oppilas laajentaa osaamistaan kaikilla tavoitealueilla yhdessä opettajien kanssa. – Musiikin perusteet 1 ja 2 – Oman instrumentin opinnot yksin ja ryhmässä sekä yhteismusisointi.
Opintokokonaisuus 3 ”Kehittely” (210 ot)
Oppilaan taidot kehittyvät kohti itsenäisempää oppimisen suunnittelua ja tavoitteiden toteuttamista. – Musiikin perusteet 3 – Oman instrumentin opinnot yksin ja ryhmässä sekä yhteismusisointi.
Opintokokonaisuus 4 ”Kertaus” (230 ot)
Kertausjakson aikana oppilaan perustaidot ovat hyvällä tasolla, ja oman polun ja syventävien opintojen kokonaisuus alkaa hahmottua. – Musiikin perusteet 4 – Oman instrumentin opinnot yksin ja ryhmässä sekä yhteismusisointi.
Syventävät opinnot (500 ot)
Oppilas laajentaa ja syventää omaa osaamistaan omien kiinnostus- kohteidensa mukaisesti. Oppilas laatii yhteistyössä opettajien kanssa suunnitelman, joka sisältää syventävät opinnot, niiden tavoitteet ja työtavat. Syventävät opinnot muodostavat yhden opintokokonaisuuden, johon sisältyy lopputyö. Lopputyön aiheen, tavoitteet ja toteuttamistavan päättää oppilas yhdessä opettajan kanssa, ja se arvioidaan laajan oppimäärän arviointikriteerien mukaisesti.
Miten meni?
Taiteen perusopetuksessa arviointi on oppimisen arviointia, jonka tehtävänä on ohjata tavoitteiden asettamista ja auttaa oppilasta niiden saavuttamisessa. Musiikin arviointi on monipuolista, sisältäen itse- ja vertaisarvioinnin sekä palautteen saamisen opintokokonaisuuksien valmistuessa. Opettajalle ja oppilaalle oppitunti on ensisijainen tilaisuus arviointiin, joka on ohjaavaa, kannustavaa ja vahvuuksia korostavaa tukien oppilaan hyvän itsetunnon ja minäkuvan kehittymistä. Arviointi on myös aktiivisuuden toteamista ja itsearvioinnista saadun tiedon käsittelemistä. Oppilaan oppimista tuetaan usean opettajan antamalla palautteella. Koko oppimisprosessin aikana saatava rohkaiseva ja vahvuudet huomioiva palaute lisäävät oppilaan luottamusta omiin mahdollisuuksiinsa.
Arvioinnin kohteet ja kriteerit
Esittäminen ja ilmaiseminen
Hyvän osaamisen kriteerit:
- Musiikillinen ilmaisu
- Ilmaisu on tasapainossa teknisen osaamisen kanssa.
- Tekninen hallinta
- Tekninen hallinta mahdollistaa musiikillisen ilmaisun.
- Esiintymistaidot
- Oppilas ymmärtää, että esiintyminen on vuorovaikutustilanne.
Oppimaan oppiminen ja harjoittelu
Hyvän osaamisen kriteerit:
- Harjoittelutavat
- Oppilas harjoittelee saamiensa ohjeiden mukaisesti, säännöllisesti ja tavoitteellisesti.
- Itsearviointi
- Oppilas tunnistaa (ohjatusti) vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan suhteessa kulloiseenkin tavoitteeseen.
- Oppimaan oppiminen
- Oppilas ottaa vastaan monipuolista palautetta ja pyrkii muuttamaan toimintaansa tarvittaessa tavoitteidensa saavuttamiseksi.
Kuunteleminen ja musiikin hahmottaminen
Hyvän osaamisen kriteerit:
- Yhteismusisoinnin taidot
- Oppilas kykenee vastuulliseen vuorovaikutukseen erilaisissa ryhmissä.
- Tyylinmukaisuus
- Oppilas tunnistaa ja osaa ilmaista musiikin eri tyylien ominaispiirteitä.
- Esitettävien teosten analysointi ja ymmärtäminen
- Oppilas hyödyntää musiikin analysointia oppimisessaan.
Säveltäminen ja improvisointi
Hyvän osaamisen kriteerit:
- Improvisointi
- Oppilas on omaksunut improvisoinnin perusteita omalla instrumentillaan.
- Säveltäminen
- Oppilas on tutustunut säveltämiseen ja/tai sovittamiseen ja tallentanut oman sävellyksen ja/tai sovituksen.
- Musiikkiteknologian hyödyntäminen
- Oppilas osaa hyödyntää musiikkiteknologian mahdollisuuksia.
Mitä tunneilla tehdään?
Soitinkohtaiset yksityiskohtaiset opinto-oppaat sisältävät opintokokonaisuuksien sisällöt, tavoitteet, työtavat ja lukuvuosittaisen oppiainetarjonnan. Kaikkien opintokokonaisuuksien aikana soitetaan, lauletaan ja musisoidaan yhdessä ja yksin. Musiikin hahmottamista opiskellaan myös musiikin perusteiden tunneilla.
Entä jos?
Mikäli oppilas ei kykene opiskelemaan oppilaitoksen opetussuunnitelman mukaisesti, tavoitteita voidaan yksilöllistää vastaamaan oppilaan edellytyksiä. Oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opiskelusuunnitelma, jossa määritellään opiskelun tavoitteet, opetuksen toteuttamistapa, tarvittavat tukitoimet ja arviointimenettely. Tavoitteissa painottuvat oppilaan musiikillisten kykyjen ja taitojen kehittäminen hänen omista lähtökohdistaan käsin sekä musiikin elämyksellinen kokeminen. Opetusta voidaan toteuttaa yksilö ja ryhmäopetuksena.
Valmista tuli!
Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän perusopintojen todistus
Oppilaalle annetaan taiteenalan taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän perusopintojen todistus sen jälkeen, kun hän on suorittanut laajaan oppimäärään sisältyvät perusopinnot.
Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän perusopintojen todistus sisältää seuraavat asiat:
- todistuksen, koulutuksen järjestäjän ja oppilaitoksen nimi
- taiteenala
- oppilaan nimi ja henkilötunnus
- opiskeluaika vuosina
- oppilaan suorittamat laajan oppimäärän perusopinnot
- kunkin opintokokonaisuuden nimi ja laajuus
- sanallinen arvio oppilaan suorittamista taiteenalan laajan oppimäärän perusopinnoista
- rehtorin allekirjoitus ja oppilaitoksen leima
- ministeriön myöntämän koulutuksen järjestämisluvan päivämäärä sekä päivämäärä, jolloin koulutuksen järjestäjä on hyväksynyt taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman
- taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman hyväksymispäivämäärä
- merkintä, että koulutus on toteutettu Opetushallituksen päättämien taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2017 mukaisesti.
Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän perusopintojen todistus voi sisältää liitteitä.
Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän päättötodistus
Oppilaalle annetaan taiteenalan taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän päättötodistus sen jälkeen, kun hän on suorittanut laajaan oppimäärään sisältyvät perusopinnot ja syventävät opinnot.
Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän päättötodistus sisältää seuraavat asiat:
- todistuksen nimi
- koulutuksen järjestäjän nimi
- oppilaitoksen nimi
- taiteenala
- oppilaan nimi ja henkilötunnus
- opiskeluaika vuosina
- oppilaan suorittamat laajan oppimäärän perusopinnot
- kunkin opintokokonaisuuden nimi ja laajuus
- oppilaan suorittamat laajan oppimäärän syventävät opinnot
- kunkin opintokokonaisuuden nimi ja laajuus
- syventäviin opintoihin sisältyvän laajan oppimäärän lopputyön aihe
- sanallinen arvio oppilaan suorittamasta taiteenalan laajasta oppimäärästä
- rehtorin allekirjoitus ja oppilaitoksen leima
- ministeriön myöntämän koulutuksen järjestämisluvan päivämäärä sekä päivämäärä, jolloin koulutuksen järjestäjä on hyväksynyt taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman
- taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman hyväksymispäivämäärä
- merkintä, että koulutus on toteutettu Opetushallituksen päättämien taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2017 mukaisesti.
Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän päättötodistus voi sisältää liitteitä.
Osallistumistodistus oppilaan suorittamista taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opinnoista
Oppilaalle annetaan pyydettäessä osallistumistodistus suorittamistaan taiteenalan laajan oppimäärän opinnoista, jos opinnot keskeytyvät tai oppilas tarvitsee niitä muusta syystä. Osallistumistodistus voi sisältää liitteitä.
Yleistä
Valkeakosken Musiikki- ja tanssiopiston tanssin taiteen perusopetuksen opetussuunnitelma perustuu Opetushallituksen taiteen perusopetuksen lakiin (633/1998) 5 § 1 mom. ja 8 § 2 mom., asetukseen (813/1998) sekä määräykseen opetussuunnitelman perusteista (20.9.2017).
Tanssin taiteen perusopetus on lapsille ja nuorille tarkoitettua tavoitteellista ja tasolta toiselle etenevää opetusta. Tanssin taiteen perusopetuksen tehtävänä on tarjota oppilaille mahdollisuuksia opiskella tanssia pitkäjänteisesti ja päämäärätietoisesti. Opetuksella edistetään taidesuhteen kehittymistä ja elinikäistä tanssin harrastamista. Opetus kehittää tanssitaiteen osaamista ja antaa valmiuksia hakeutua taiteenalan ammatilliseen ja korkea-asteen koulutukseen.
Tanssin taiteen perusopetuksen tehtävänä on rakentaa kestävää tulevaisuutta tanssitaiteen keinoin. Opetus perustuu moniarvoiselle ja uudistuvalle kulttuuriperinnölle. Opetuksessa vahvistetaan oppilaan omaehtoisen ilmaisun, tulkinnan ja arvottamisen taitoja. Opinnot tukevat oppilaiden luovan ajattelun ja osallisuuden kehittymistä. Tanssin taiteen perusopetus vahvistaa oppilaiden identiteettien rakentumista ja kulttuurisen ymmärtämisen kehittymistä.
Tanssin taiteen perusopetuksen tehtävää toteutetaan yhteistyössä muiden taidekasvatusta antavien oppilaitosten ja tahojen kanssa paikallisesti, valtakunnallisesti sekä kansainvälisesti.
1.1. Toiminta-ajatus
Opiston toiminta-ajatuksena on järjestää varhaisiän tanssikasvatusta sekä tavoitteellista ja tasolta toiselle etenevää tanssitaiteen perusopetusta lapsille ja nuorille. Tavoitteena on mahdollistaa musiikin- sekä tanssin taiteen perusopetuksen opinpolkujen yhdistyminen. Tanssin perusopetuksessa oman paikkakunnan ja lähiseutujen lapsilla ja nuorilla on mahdollisuus harrastaa ja opiskella laajasti eri tanssinlajeja. Laaja-alaisen opetuksensa ansiosta opisto tarjoaa laadukkaan harrastuksen lisäksi mahdollisuuden edetä tanssin ammattiopintoihin. Opisto edistää tanssitaiteen tunnettavuutta Valkeakoskella tarjoamalla esityksiä sekä tekemällä yhteistyötä eri tahojen kanssa.
1.2. Arvoperusta
Opiston arvoperusta pohjautuu ihmisoikeuksien, tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja kulttuurien moninaisuuden kunnioitukselle. Oppilas rakentaa elämäänsä toimimalla vuorovaikutuksessa muiden oppilaiden kanssa ja näin oppii ymmärtämään jokaisen ihmisen ainutlaatuisuuden, arvokkuuden yksilönä ja yhteisön jäsenenä sekä luomaan positiivisen minäkuvan itsestään. Opetus tukee ihmisenä kasvamista taidetanssin avulla. Oppilas rakentaa maailmankuvaansa ilmaisemalla ja tutkimalla taiteen keinoin kokemuksiaan ja itselleen merkityksellisiä elämänsisältöjä. Taiteeseen sisältyvät esteettisyyden, eettisyyden ja ekologisuuden kysymykset ohjaavat pohtimaan ja arvioimaan, mikä elämässä on merkityksellistä ja arvokasta.
1.3. Oppimiskäsitys
Oppilas on aktiivinen toimija, hän oppii asettamaan tavoitteita ja toimimaan tavoitteiden suuntaisesti sekä itsenäisesti että yhdessä muiden kanssa. Myönteiset tunnekokemukset sekä luova toiminta edistävät oppimista ja innostavat kehittämään omaa osaamista. Kokemukset ja vuorovaikutus ympäristön kanssa samoin kuin eri aistien käyttö ja kehollisuus ovat oppimisen kannalta olennaisia.
Oppiminen on yksilöllistä, yhteisöllistä tietojen ja taitojen rakentamista, joka vahvistaa oppilaan osallisuutta ja edistää hänen hyvinvointiaan. Taidetanssin opiskelu on kokonaisvaltaista ja vuorovaikutteista, joka kehittää oppilaan tietoja ja taitoja monipuolisesti. Se on erottamaton osa yksilön ihmisenä kasvua ja hyvän elämän rakentamista.
Harjoittelemaan oppiminen ovat merkityksellisiä tanssitaitojen kehittymisen kannalta. Oppimisprosessin aikana saatava rohkaiseva ja kannustava ohjaus ja palaute vahvistavat oppilaan luottamusta omiin mahdollisuuksiinsa. Monipuolisen, myönteisen, mutta realistisen palautteen saaminen ovat keskeinen osa oppimista edistävää vuorovaikutusta.
1.4. Laajan oppimäärän yhteiset tavoitteet
Tanssin taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän tavoitteena on elinikäisen taidesuhteen ja kulttuurisen osallisuuden edistäminen. Tanssiopinnot tarjoavat mahdollisuuksia osaamisen monipuoliseen ja päämäärätietoiseen kehittämiseen sekä tanssitaiteesta nauttimiseen.
Opintojen tarkoituksena on herättää oppilaan oppimisen ilo, opiskelumotivaatio, edistää hänen luovaa ajattelua huomioimalla hänen vahvuutensa ja potentiaalinsa. Oppilasta rohkaistaan asettamaan omia oppimistavoitteita ja tekemään opintoihin liittyviä valintoja niiden pohjalta. Tanssiopintojen edetessä oppilasta ohjataan ottamaan yhä enemmän vastuuta omasta oppimisestaan.
Opetuksessa huomioidaan oppilaiden yksilölliset oppimisen tarpeet ja lähtökohdat. Opetus tukee oppilaiden ajattelun taitojen kehittymistä myös taiteiden ja taitojen sekä tieteiden välisyyttä hyödyntämällä. Oppilaita kannustetaan tutustumaan taiteenalaan historiallisesta ja yhteiskunnallisesta näkökulmasta.
2. Opetuksen toteuttaminen
2.1. Opiskeluympäristöt
Opiston opetus- ja esitystilat, käytännöt, yhteisöt, joissa opetus tapahtuu ovat fyysisesti, sosiaalisesti ja psyykkisesti turvallisia. Opistossa on kiusaamisen nolla toleranssi. Tilat, käytännöt ja yhteisöt ovat ilmapiiriltään avoimia ja myönteisiä sekä rohkaisevat ja innostavat oppilaita kehittämään osaamistaan. Oppimisympäristöt tukevat oppilaiden kasvua ja innostavat heidät oppimiseen sekä antavat edellytykset taidetanssille ominaiseen aktiiviseen ja pitkäjänteiseen työskentelyyn sekä itsenäisesti että yhdessä muiden kanssa.
Asianmukaisten tilojen lisäksi työvälineet sekä tieto- ja viestintäteknologian tarkoituksenmukainen käyttö antavat mahdollisuuden taiteenalan opiskeluun opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti.
Opisto osallistuu yhteistyöhankkeisiin muiden alojen toimijoiden ja organisaatioiden kanssa ja nämä tuovat nämä tuovat sosiaalisen ja yhteiskunnallisen näkökulman osaksi opintoja.
2.2. Toimintakulttuuri
Opiston toimintakulttuuri pohjautuu tanssin taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin. Oppilaille luodaan toimintakulttuuri, joka perustuu aitoon kohtaamiseen sekä välittävään ja kunnioittavaan vuorovaikutukseen. Toimintakulttuuri on ilmapiiriltään avoin, myönteinen, oppilasta rohkaiseva ja näin edistää oppilaan oppimista sekä hänen kestävää hyvinvointiaan. Oppilaan kasvua ja oppimista tuetaan ja hänelle tarjotaan onnistumisen kokemuksia. Opiston kannustavassa toimintakulttuurissa hyväksytään myös oppiminen epäonnistumisten kautta. Oppilas voi asettaa itselleen omia tavoitteita ja häntä kannustetaan työskentelemään itsenäisesti sekä yhdessä toisten kanssa.
Opiskeluympäristössä huomioidaan, että taiteellinen työskentely ja tanssin opiskelu on pitkäjänteistä ja taitojen oppiminen tapahtuu vähitellen ja vaatii aikaa. Oppiminen perustuu tekemällä oppimiseen, suunnitelmallisuuteen sekä kykyyn arvioida omaa oppimista. Opetuksessa painottuvat yhdessä opiskelu ja oppiminen.
Kestävä kehitys huomioidaan mahdollisuuksien mukaan Tanssiopiston toimintakulttuurissa.
3. Opetuksen laajuus ja rakenne
3.1. Opintojen laajuus
Tanssin taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän laskennallinen laajuus on 1 300 tuntia, josta perusopintojen laskennallinen laajuus on 800 tuntia ja syventävien opintojen 500 tuntia. Laskennallisen laajuuden tunti on 45 minuuttia. Perusopintoja edeltävän varhaisiän kasvatuksen laajuudesta päättää Valkeakosken musiikki- ja tanssiopisto. Opetuksessa noudatetaan joustavuutta huomioimalla oppilaan ikä, kehitystaso sekä oppilaan aiemmin hankkimat taidetanssin taidot ja tiedot. Opetuksen laajuudessa otetaan myös huomioon taidetanssin fyysisyys, joka vaatii paljon harjoituskertoja.
3.2. Opintojen rakenne
Laajan oppimäärän opinnot muodostuvat varhaisiän tanssikasvatuksesta, perusopinnoista ja syventävistä opinnoista.
Laajan oppimäärän perusopintojen tarkoituksena on taidetanssin keskeisten taitojen tavoitteellinen harjoittelu ja pitkäjänteinen kehittäminen. Syventävien opintojen tarkoituksena on opintomahdollisuuksien laajentaminen tai painottaminen. Laajan oppimäärän syventäviin opintoihin sisältyy lopputyö. Sekä perusopintoihin että syventäviin opintoihin voi sisältyä keskenään vaihtoehtoisia opintokokonaisuuksia.
Opisto määrittelee perusopintojen ja syventävien opintojen opintokokonaisuudet, niiden tavoitteet, sisällöt ja laskennalliset laajuudet sekä varhaisiän tanssikasvatuksen tavoitteet, sisällöt ja laajuuden.
3.3. Opetuksen tavoitteet
Kaikkien tanssilajien opintokokonaisuuksissa on lähtökohtana, että oppilas ymmärtää kunkin tanssinlajin koostuvan useista erilaisista tekijöistä. Oppilas kehittää tanssiteknistä ja taiteellista ilmaisuaan sekä tutustuu tanssinlajien perusliikemateriaaliin ja terminologiaan.
4. Oppimäärän yksilöllistäminen
Opiston oppilailla on mahdollista saada yksilöity, henkilökohtainen opetussuunnitelma oppilaan oppimisprosessin sitä vaatiessa ja näin turvata oppilaan opiskelu hänen oppimisedellytyksilleen sopivaksi. Yksilöllistäminen voi tarkoittaa tavoitteiden, sisältöjen, opiskeluajan, opetuksen toteuttamistavan, tarvittavien tukitoimien ja arviointimenettelyn yksilöllistämistä.
5. Oppimisen arviointi
5.1. Arvioinnin tehtävä
Arvioinnilla ohjataan oppilaan oppimista, tuetaan hänen edistymistään opinnoissa ja kehitetään hänen edellytyksiä itsearviointiin. Palautteella ohjataan oppilasta omien tavoitteiden suuntaiseen opiskeluun sekä oman oppimisprosessin ymmärtämiseen. Oppilaan työskentelyä arvioidaan monipuolisesti. Arviointi on oppimiseen kannustavaa, oikeudenmukaista ja eettisesti kestävää.
5.2. Arviointi opintojen aikana
Oppilaita ohjataan oman oppimisen pohdintaan itsearviointi- ja vertaisarviointitaitoja kehittämällä. Oppilaita rohkaistaan havainnoimaan omaa ja yhteistä työskentelyä sekä antamaan rakentavaa palautetta. Arviointi opintojen aikana perustuu perusopintojen ja syventävien opintojen opintokokonaisuuksien tavoitteisiin. Arviointi ei kohdistu opiskelijoiden arvoihin, asenteisiin tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin.
Opiston laajan oppimäärän perusopintojen päättyessä oppilas saa todistuksen suoritetuista perusopinnoista. Siinä annetaan sanallinen arvio oppilaan edistymisestä ja osaamisen kehittymisestä perusopintojen aikana. Sanallisessa arvioinnissa painotetaan oppilaan oppimisen vahvuuksia suhteessa perusopinnoille asetettuihin tavoitteisiin.
Opiston oppilailta ja heidän huoltajiltaan kerätään palautetta. Huoltajilla on myös mahdollista antaa suoraa palautetta. Julkiset näytökset ja esitykset ovat myös arvioinnin perustana.
5.3. Osaamisen tunnustaminen ja opintojen hyväksi lukeminen
Oppilaalla on oikeus saada opetussuunnitelman tavoitteita ja keskeisiä sisältöjä vastaavat aikaisemmin suorittamansa opinnot tai muutoin hankittu osaaminen arvioiduksi ja tunnustetuksi. Osaamisen tunnustaminen tehdään perustuen selvityksiin oppilaan opinnoista tai näyttöihin osaamisesta sekä suhteessa kunkin hyväksi luettavan opintokokonaisuuden tavoitteisiin ja sisältöihin.
5.4. Todistukset ja niihin merkittävät tiedot
Perusopintojen todistus
Oppilaalle annetaan taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän perusopintojen todistus sen jälkeen, kun hän on suorittanut laajaan oppimäärään sisältyvät perusopinnot.
Laajan oppimäärän perusopintojen todistus sisältää seuraavat asiat:
- todistuksen nimi
- koulutuksen järjestäjän nimi
- oppilaitoksen nimi
- taiteenala
- oppilaan nimi ja henkilötunnus
- opiskeluaika vuosina
- oppilaan suorittamat laajan oppimäärän perusopinnot
- kunkin opintokokonaisuuden nimi ja laajuus
- sanallinen arvio oppilaan suorittamista taiteenalan laajan oppimäärän perusopinnoista
- rehtorin allekirjoitus ja oppilaitoksen leima
- päivämäärä jolloin taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelma on hyväksytty
- merkintä, että koulutus on toteutettu Opetushallituksen päättämien taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2017 mukaisesti.
- Todistus voi sisältää liitteitä.
Päättötodistus
Oppilaalle annetaan taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän päättötodistus sen jälkeen, kun hän on suorittanut laajaan oppimäärään sisältyvät perusopinnot ja syventävät opinnot.
Laajan oppimäärän päättötodistuksen tulee sisältää seuraavat asiat:
- todistuksen nimi
- koulutuksen järjestäjän nimi
- oppilaitoksen nimi
- taiteenala
- oppilaan nimi ja henkilötunnus
- opiskeluaika vuosina
- oppilaan suorittamat laajan oppimäärän perusopinnot
- kunkin opintokokonaisuuden nimi ja laajuus
- oppilaan suorittamat laajan oppimäärän syventävät opinnot
- syventäviin opintoihin sisältyvän laajan oppimäärän lopputyön aihe
- sanallinen arvio oppilaan suorittamasta taiteenalan laajasta oppimäärästä
- rehtorin allekirjoitus ja oppilaitoksen leima
- päivämäärä jolloin taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelma on hyväksytty
- merkintä, että koulutus on toteutettu Opetushallituksen päättämien taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2017 mukaisesti.
- Todistus voi sisältää liitteitä.
- Osallistumistodistus oppilaan suorittamista taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opinnoista
Oppilaalle annetaan pyydettäessä osallistumistodistus suorittamistaan Tanssiopiston laajan oppimäärän opinnoista, jos opinnot keskeytyvät tai oppilas tarvitsee niitä muusta syystä. Osallistumistodistus voi sisältää liitteitä.
6. Tanssitaide
Tanssin taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän tarkoituksena on tarjota oppilaalle mahdollisuus kokea ja vaalia tanssin iloa, opiskella tanssia tavoitteellisesti ja pitkäjänteisesti sekä kehittää tanssin ammatillisissa ja korkea-asteen opinnoissa tarvittavia valmiuksia. Tavoitteena on, että oppilas rakentaa omakohtaisen suhteen tanssiin, rohkaistuu ilmaisemaan itseään kehollisesti ja muodostaa laaja-alaisen käsityksen tanssin muodoista ja niiden yhteydestä musiikkiin sekä tehtävistä ja mahdollisuuksista erilaisissa toimintaympäristöissä.
Tanssin laajan oppimäärän opetus tukee oppilaan kokonaisvaltaista kasvua, luovuutta ja taiteellista ilmaisukykyä. Oppilasta ohjataan kehittämään tanssissa tarvittavia valmiuksia tasapainoisesti ja ottamalla huomioon oppilaan yksilölliset ja kulttuuriset lähtökohdat. Opintojen myötä oppilas oppii yhä paremmin huolehtimaan kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnistaan ja toimimaan ryhmän ja yhteisön jäsenenä. Opetus kannustaa oppilasta osallistumaan erilaisiin tanssi- ja taidetapahtumiin ja esityksiin sekä esiintyjänä että katsojana. Opetus avartaa oppilaan käsitystä tanssin monimuotoisuudesta niin taiteena kuin kulttuurisena ja yhteiskunnallisena ilmiönä sekä tukee hänen kasvuaan sivistyneeksi, suvaitsevaiseksi ja jokaisen erilaisuutta kunnioittavaksi.
6.1. Varhaisiän tanssikasvatus
Varhaisiän tanssiopintojen tavoitteena on lapsen luovuuden ja kehontuntemuksen kehittäminen. Leikinomainen toiminta edistää lapsen tanssin perustaitoja, ryhmässä toimimisen taitoja ja oppimisvalmiuksia. Opetuksen tehtävänä on herättää tanssin ilo ja tukea itseilmaisun ja itseluottamuksen kehittymistä turvallisessa oppimisympäristössä. Opetuksen kokemuksellisuutta ja elämyksellisyyttä vahvistetaan ottamalla toiminnassa huomioon oppimisen moniaistisuus ja muiden taiteenalojen tarjoamat mahdollisuudet. Varhaisiän tanssikasvatusopinnot voi aloittaa 3-vuotiaana. Opisto päättää mahdollisen varhaisiän tanssikasvatuksen tavoitteista, sisällöistä ja laajuudesta.
Varhaisiän tanssikasvatuksen tuntimäärää ei lasketa tanssin perusopetuksen laajan oppimäärän laskennalliseen tuntimäärään.
6.2. Tanssin perusopinnot
Perusopintojen tarkoituksena on, että oppilas luo omakohtaisen, kokemuksellisen suhteen tanssiin ja sitä kautta sitoutuu pitkäjänteiseen työskentelyyn tanssin parissa. Opintojen aikana oppilas harjoittelee ja kehittää tanssilajien keskeisiä fyysis-motorisia ja ilmaisullisia taitoja. Opisto määrittelee opetussuunnitelman perusteiden pohjalta opintokokonaisuudet, niiden tavoitteet ja sisällöt sekä laajuuden. Yksittäinen opintokokonaisuus voi sisältää tavoitteita perusteiden eri tavoitealueilta. Perusopintoihin voi sisältyä vaihtoehtoisia opintokokonaisuuksia myös musiikin taiteen perusopetuksesta.
Tavoitteet
Hyvinvointi ja kehollisuus
Tavoitteena on, että oppilas
- kokee tanssin iloa
- suhtautuu myönteisesti omaan kehoonsa ja sen haastamiseen
- oppii pitämään huolta kehostaan ja noudattamaan terveellistä elämäntapaa
- oppii asettamaan realistisia tavoitteita tanssin eri osa-alueilla
Vuorovaikutus ja kulttuurinen osaaminen
Tavoitteena on, että oppilas
- kunnioittaa omaa ja muiden kehollista ilmaisua ja tanssia
- osaa toimia ryhmässä ja osallistua ryhmälähtöiseen luovaan, taiteelliseen prosessiin
- antaa tilaa toisille ja suhteuttaa oman liikkumisensa tilaan ja toisten liikkumiseen
- harjaantuu vastaanottamaan ja antamaan rakentavaa palautetta
- osaa sanallistaa ja jakaa kokemuksiaan tanssista ja taiteesta
Taito ja taide
Tavoitteena on, että oppilas
- ymmärtää pitkäjänteisen työskentelyn merkityksen tanssitaidon kehittämisessä
- harjoittelee tanssilajeihin liittyvää kehollista artikulaatiota, motorisia taitoja ja ilmaisullisia laatuja sekä musiikin tuntemusta ja tulkintaa
- käyttää mielikuvitustaan ja luovuuttaan tanssissa
- harjaantuu liike- ja tanssi-improvisaatioon liittyvissä taidoissa
- avartaa tanssikäsitystään tutustumalla tanssitaiteen kulttuurisiin elementteihin ja ilmiöihin
- ymmärtää tanssin suhdetta muihin taiteisiin
Esiintyminen
Tavoitteena on, että oppilas
- harjaantuu toimimaan erilaisissa esiintymistilanteissa ja -ympäristöissä
- ottaa vastuun omasta osuudestaan esityskokonaisuudessa
- osaa valmistautua esiintymistilanteisiin
- harjaantuu kokonaisvaltaiseen ilmaisuun
- saa tilaisuuksia oman taiteellisen prosessin toteuttamiseen ja esiintuomiseen
Keskeiset sisällöt
Perusopintojen keskeisiä sisältöjä ovat kehotietoisuutta ja hyvinvointia tukevat harjoitteet, jotka liittyvät muun muassa kehon linjaukseen, kineettisiin liikeketjuihin, lämmittelyyn ja palautumiseen.
Opinnoissa perehdytään kuhunkin tanssilajiin liittyvään tyyliin, liikesanastoon, motorisiin taitoihin, ilmaisullisiin laatuihin ja keholliseen artikulaatioon. Perusopinnoissa oppilas opiskelee itsenäistä ja oma-aloitteista työskentelyä sekä harjoittelun aikana että esiintymistilanteissa. Ryhmän jäsenenä toimimista edistävät harjoitteet liittyvät vuorovaikutukseen, kommunikaatioon ja ilmaisuun. Myös esiintymistilaisuuksiin liittyvä käytännöllinen tieto ja toiminta ovat osa perusopintojen sisältöjä.
6.3. Tanssin syventävät opinnot
Syventävien opintojen tarkoituksena on tanssiopintojen painottaminen oppilaan valitsemalla tavalla. Opintojen aikana oppilas suunnittelee ja toteuttaa opettajan ohjauksessa tanssin laajan oppimäärän lopputyön. Syventäviin opintoihin voi sisältyä keskenään vaihtoehtoisia opintokokonaisuuksia ja Opisto voi suunnitella oppilaan valittavaksi erilaisia suuntautumisvaihtoehtoja. Vaihtoehtoiset opintokokonaisuudet ja suuntautumisvaihtoehdot suunnitellaan tukemaan oppilaiden lopputöiden toteuttamista. Opisto määrittelee näiden opetussuunnitelman perusteiden pohjalta opintokokonaisuudet, niiden tavoitteet ja sisällöt sekä laajuuden. Yksittäinen opintokokonaisuus voi sisältää tavoitteita perusteiden eri tavoitealueilta.
Tavoitteet
Hyvinvointi ja kehollisuus
Tavoitteena on, että oppilas
- tunnistaa tanssin vaikutuksia omalle hyvinvoinnilleen
- osaa rytmittää lepoa ja harjoittelua
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja haasteitaan
- osaa itse hakea tietoa hyvinvointiin ja terveelliseen elämäntapaan liittyvistä asioista
Vuorovaikutus ja kulttuurinen osaaminen
Tavoitteena on, että oppilas
- kunnioittaa jokaisen yksilöllisyyttä, erilaisia näkemyksiä ja kehollisen kokemuksen ainutlaatuisuutta
- osallistuu aktiivisesti ja rakentavasti ryhmälähtöiseen luovaan prosessiin
- osaa sanallistaa tanssiteosten ja taiteen tuottamia kokemuksia ja omia tulkintojaan niistä
kehittää kokonaisvaltaista tietoisuutta ryhmän yhteisestä liikkeellisestä tapahtumasta - osaa sanallistaa tanssiteosten ja taiteen tuottamia kokemuksia ja omia tulkintojaan niistä
- oppii tekemään vertaisarviointia rakentavasti
Taito ja taide
Tavoitteena on, että oppilas
- syventää valitsemansa tanssilajiin liittyvää kehollista artikulaatiota, motorisia taitoja ja ilmaisua sekä musiikin tuntemusta ja tulkintaa
- kehittää kehontietoisuutta ja -hallintaa
- syventää liike- ja tanssi-improvisaatioon liittyviä taitojaan
- osaa suunnata opiskeluaan ja asettaa itselleen lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteita
- hakeutuu omatoimisesti taide-elämysten pariin sekä tutustuu joihinkin merkittäviin tanssiteoksiin
- ymmärtää tanssin olemusta ja suhdetta muihin taiteisiin ja yhteiskuntaan
Esiintyminen
Tavoitteena on, että oppilas
- osaa valmistautua itsenäisesti esiintymistilanteisiin
- kantaa vastuuta erilaissa esiintymistilanteissa ja -ympäristöissä
- sovittaa ilmaisunsa esittämänsä teoksen tyyliin ja sisäiseen maailmaan
- harjoittelee koreografian ja komposition suunnittelua ja toteuttamista
- saa kokemuksia ja tietoa muun muassa äänen ja visuaalisuuden merkityksestä tanssiteoksen osatekijöinä
Keskeiset sisällöt
Syventävien opintojen keskeisiä sisältöjä ovat kehotietoisuutta ja hyvinvointia tukevat harjoitteet, jotka liittyvät muun muassa kehon linjaukseen, kineettisiin liikeketjuihin, lämmittelyyn, palautumiseen ja rasitusvammojen ennaltaehkäisyyn. Tietous terveellisestä ravitsemuksesta sekä anatomian ja kinesiologian perusteet auttavat edistämään omaa hyvinvointia.
Opinnoissa syvennetään kuhunkin tanssilajiin liittyvän tyylin, liikesanaston, motoristen taitojen sekä ilmaisullisen ja kehollisen artikulaation hallintaa. Ryhmälähtöistä luovaa prosessia edistävät harjoitteet liittyvät vuorovaikutuksen ja ilmaisun lisäksi kompositioon ja koreografiseen prosessiin. Esiintymistilaisuuksiin liittyvä käytännöllinen tieto ja toiminta, kuten levon ja ravinnon merkitys esiintymiseen valmistautumisessa ja esiintymisjännityksen hallinta, ovat myös syventävien opintojen sisältöjä. Opintoihin sisältyy tanssi- ja musiikkitietoutta sekä tietoa tanssimuotojen kulttuurisesta ja historiallisesta taustasta.
Opisto toteuttaa mahdollisuuksien mukaan taiteidenvälisiä projekteja ja tapahtumia. Opisto voi laajentaa opintojen sisältöjä opetuksen tavoitteiden ja paikallisten tarpeiden pohjalta.
7. Työtavat tanssin opetuksessa
Tanssin laajan oppimäärän opetuksen lähtökohtana ovat oppimäärän tavoitteet sekä oppilaiden tarpeet, edellytykset ja kiinnostuksen kohteet. Opetus perustuu vuorovaikutukseen ja yhteisölliseen oppimiseen. Ryhmäopetus tarjoaa mahdollisuuksia monipuoliseen ilmaisuun, kokemukselliseen oppimiseen ja osaamisen osoittamiseen. Lisäksi oppilaat saavat tilaisuuksia yksilölliseen ja omatoimiseen työskentelyyn. Työtapojen monipuolisuutta edistetään muun muassa hyödyntämällä teknologiaa tarkoituksenmukaisella tavalla. Opetuksen toteutuksessa kiinnitetään huomiota myös sukupuolittuneiden asenteiden ja käytänteiden tunnistamiseen ja muuttamiseen.
8. Oppimisen arviointi
Tanssin perusopinnoissa arvioinnin tarkoitus on motivoida oppilasta opetuksen aikana ja kannustaa häntä itseohjautuvuuteen, oppimaan oppimiseen, vuorovaikutukseen ja yhteistoiminnallisuuteen. Lisäksi arviointi tuottaa opettajalle tietoa siitä, miten opetusta tulisi jatkossa suunnata. Arviointi on oleellinen osa jokapäiväistä oppimisprosessia ja opettamista. Se on vuorovaikutuksellinen neuvottelutilanne, jossa tarkastellaan oppimisprosessin kulkua, siihen vaikuttavia tekijöitä ja osaamisen kehittymistä.
Perusopinnoissa oppimisen arvioinnin tarkoituksena on tukea oppilasta erityisesti vuorovaikutustaitojen sekä tanssi- ja ilmaisutaitojen kehittämisessä. Oppilaan itse- ja vertaisarviointitaitojen vahvistamisella on tässä tärkeä tehtävä.
Syventävissä opinnoissa arvioinnin tarkoituksena on tukea ja suunnata oppilaan tanssiopintoja ottaen huomioon oppilaan opinnoilleen ja lopputyölle asettamat tavoitteet. Kaikki arviointi ja palaute annetaan myönteisessä, tulevaisuuteen suuntaavassa ja opiskelua motivoivassa hengessä. Syventävien opintojen aikana ja lopputyön toteutuksessa hyödynnetään itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin tarjoamia mahdollisuuksia.
Tanssin laajan oppimäärän arvioinnin kohteita ovat:
- hyvinvointi ja kehollisuus
- vuorovaikutus ja kulttuurinen osaaminen
- taito ja taide
- esiintyminen
Lopputyön arvioinnissa otetaan huomioon oppilaan lopputyölleen asettamat tavoitteet.
9. Oppilaaksi ottaminen
Tanssin opintoihin haku tapahtuu Musiikki- ja tanssiopiston verkkosivun kautta. Tanssiin hakeneet osallistuvat uusien oppilaiden tutustumistunnille erikseen ilmoitettavan aikataulun mukaisesti.
10. Yhteistyö huoltajien ja muiden tahojen kanssa
Opiston ja kodin välisenä yhdyssiteenä toimivat tiedotteet, avoimet ovet, keskustelut ja mahdolliset yhteiset tapaamiset vanhempien kanssa. Huoltajien kiinnostus oppilaan tanssiopintoihin vahvistaa oppilaan sitoutumista tanssiopintoihin ja tukee näin hänen henkistä ja fyysistä kasvuaan.
Opisto tuottaa vuosittain omia näytöksiä sekä ohjelmaa erilaisiin juhliin ja tapahtumiin Valkeakosken kaupungissa ja lähialueilla.
Opettajat seuraavat alan kansainvälistä kehitystä mm. Suomen Tanssioppilaitosten Liiton tiedotteista, osallistuvat kursseille ja koulutuksiin sekä tapahtumiin taloudellisten resurssien niin salliessa.
Musiikki- ja tanssiopisto tekee yhteistyötä seuraavien yhteisöjen kanssa:
- Valkeakoskella toimivat taiteen perusopetuksen oppilaitokset
- Ecole Supérieure de Danse de Cannes
- Suomen Balettioppilaitos
- Suomen Tanssioppilaitosten Liitto ry
- Peruskoulut
- Päiväkodit
- Valkeakosken kulttuuritoimi
- Valkeakosken lukio