Käsityön opetus vahvistaa oppilaan käsityön, muotoilun ja teknologian osaamista. Opetuksessa tuodaan näkyväksi käsityön, taiteiden ja tieteiden välisyys sekä ohjataan oppilaita niiden soveltamiseen käsityössä. Päämääränä on innostaa oppilasta oivalluksiin, mielikuvitukseen ja tekemisen iloon.
Opetus perustuu oppilaan omakohtaisiin kokemuksiin, käsillä työskentelyyn sekä itseilmaisuun teoksia ja tuotteita tehden. Oppilaita ohjataan arvostamaan omaa ja muiden työtä sekä käsityöllistä kulttuuriperintöä.
Opetuksen tavoitteena on käsityökulttuuriin tutustuttaminen, kädentaitojen harjoittelu sekä käsityön materiaalien ja välineiden tarkoituksenmukaisen käytön opettelu. Opinnoissa tulevat tutuksi useat eri työtekniikat ja materiaalit, kuten esimerkiksi kankaat, langat, villa, puu, metalli, paperi, savi, lasi jne. Materiaalituntemuksen ja kädentaitojen lisäksi opitaan mm. luonnontuntemusta, kulttuuri- ja taidehistoriaa, suunnittelun perusteita ja visuaalisen kulttuurin elementtejä.
Tavoitteena on antaa oppilaalle käsin tekemisestä laajapohjaiset tiedot, taidot ja asenteet, jotka tukevat lapsen kasvua, käsityön harrastamista. Opinnot tukevat oppilaan itseilmaisun kehittymistä sekä avaavat ensinäkemyksiä käsityön, taiteiden ja tieteiden suhteista.
Emilin laaja opetussuunnitelma_1.8.2018 (pdf)
Opetus etenee vaihe vaiheelta: valmentavasta opetuksesta perusopetukseen ja lopulta syventäviin opintoihin ja lopputyön tekemiseen. Oppilaan iän myötä opintokertojen kesto pitenee ja tehtävät muuttuvat vaativammiksi. Opintojen laskennallinen laajuus on 1300 oppituntia. Laaja oppimäärä tarjoaa mahdollisuuden pitkäjänteiseen käsityön opiskeluun ja antaa valmiuksia alan ammattiopintoihin ja elinikäiseen harrastamiseen.