Musiikin opetus
Valkeakosken musiikki-, tanssi- ja teatteriopisto antaa musiikin ja tanssin taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän mukaista opetusta sekä teatterin yleisen oppimäärän mukaista opetusta.
Oppilaaksi hakeudutaan sähköisen ilmoittautumislomakkeen kautta. Verkkoilmoittautumisjärjestelmässä on omat hakulomakkeensa eri taiteenlajeille. Haku vapaille oppilaspaikoille musiikissa on auki läpi vuoden.
Musiikin oppilaspaikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä ilman pääsykoetta vapaat oppilaspaikat huomioiden. Aiempia opintoja musiikissa ei edellytetä.
Opintojen alussa opetus keskittyy yksilöopetukseen.
Opintojen edetessä oppilas jatkaa musiikin hahmotusaineiden opiskelua ja osallistuu monenlaiseen yhteissoittoon orkestereissa, kamarimusiikkikokoonpanoissa, bändeissä sekä erilaisissa taiteen perusopetuksen yhteistyöhankkeissa.
Esiintyminen on osa opintoja ja opistolaisia näkyykin esiintymässä eri tahojen järjestämissä tilaisuuksissa.
Opetettavat soittimet:
- Huilu, nokkahuilu, klarinetti, saksofoni, trumpetti, käyrätorvi, pasuuna, baritonitorvi, tuuba, viulu, alttoviulu, sello, kontrabasso, akustinen kitara, kantele, harmonikka, lyömäsoittimet, laulu, piano, rytmimusiikki-piano, cembalo, sähkökitara, sähköbasso.
Lue tästä linkistä lisää yhteismusiikkiryhmistä:
- Minijouset (aloitta syksyllä 2025)
- Fiilarit
- Jousiorkesteri Capriccio
- Superpuhaltajat
- Bändit
- Lyömäsoitinyhtye.
Lue tästä linkistä lisää hahmotusaineista:
- Musiikkitunti
- Musiikin hahmotusaineet (Muha).
Opetettavat soittimet:
- Piano, viulu, alttoviulu, huilu, nokkahuilu, klarinetti, käyrätorvi, trumpetti, kantele, kitara, laulu, matalat vasket ja sello. Soitinopetustarjontaa voidaan laajentaa myös muihin soittimiin, jos soittimeen halukkaita oppilaita on vähintään kaksi. Kysy lisää opiston toimistosta.
Lue tästä linkistä lisää orkestereista:
- Minijouset (aloitta syksyllä 2025)
- Fiilarit.
Lue tästä linkistä lisää hahmotusaineista:
- Musiikkitunti
- Musiikin hahmotusaineet (Muha).
Opinnot jakautuvat perusopintoihin ja syventäviin opintoihin. Jokainen perusopintojen oppilas pääsee sekä ryhmäopetukseen (yhteissoitto) että yksilöopetukseen (soittotunti) jo heti opintojen alussa.
Musiikin soitinvalikoima
huilu, klarinetti, saksofoni, trumpetti, käyrätorvi, pasuuna, baritonitorvi, tuuba, viulu, alttoviulu, sello, kontrabasso, akustinen kitara, kantele, harmonikka, lyömäsoittimet, laulu, piano, rytmimusiikki-piano, sähkökitara, sähköbasso.
Opistolla on joitakin soittimia vapaana vuokrattavaksi opintojen alkuvaiheessa.
Perusopinnot koostuvat
- omista soitto- tai laulutunneista,
- yhteismusiikista (orkesterit ja yhtyeet)
- musiikin hahmotusaineiden opinnoista
- valinnaisista opinnoista.
Syventävät opinnot
Perusopintojen jälkeen siirrytään syventävien opintojen pariin. Syventävissä opinnoissa toteutetaan yksilöllisiä opintopolkuja kohti yksilöllistä päättötyötä, jonka oppilas suunnittelee yhteistyössä opettajien kanssa.
Musiikkia opiskelemaan
Tervetuloa aloittamaan uutta harrastusta.
Uuden instrumentin opetteleminen ei tapahdu hetkessä, vaan vaatii omien soitto- tai laulutuntien lisäksi päivittäistä kotiharjoittelua. Musiikin harrastaminen rakentuu vahvasti yhdessä tekemiselle ja opiskeluun sisältyvä yhteissoitto on olennainen osa musiikin harrastamista. Musiikin hahmotusaineissa puolestaan opitaan, millaisista palikoista soitettava musiikki rakentuu. Oma soitonopettaja valitsee kullekin oppilaalle tämän parasta oppimista ja etenemistä tukevat opetusmenetelmät.
Kotiharjoittelu
Instrumenttia ei opi soittamaan ilman harjoittelua. Huoltajien tuki säännöllisen kotiharjoittelurutiinin luomiseksi on ensisijaisen tärkeä ja aikuisen apua tarvitaan varsinkin opintojen alussa. Tärkeintä on säännöllisyys ja mahdollisuus harjoitella keskittyneesti rauhallisessa ympäristössä.
Yhteismusisointi
Yhteismusisointi kuuluu jokaiselle oppilaalle. Oma opettaja ohjaa oppilaan tason huomioiden oikeaan yhteismusisointiryhmään lukukauden alussa.
Musiikin hahmotusaineet
Musiikin hahmotusaineet eli Muha tukevat soitonopiskelua ja kehittävät oppilaan muusikkoutta ja musiikin ymmärtämistä monipuolisesti. Opiskelu aloitetaan Musiikkitunnilla (Mutu). Syksystä 2025 alkaen mutu kuuluu kaikille 8-9 -vuotiaille oppilaille. Musiikkitunti kestää yhden vuoden.
Ryhmät ovat joko soitinpainotteisia (esim. piano-, jousi-, lyömäsoitin- ja puhallinmutu) tai sekaryhmiä (eri soitinten soittajia samassa ryhmässä).
Mutusta jatketaan Muha 1 -ryhmään. Musiikin hahmotusaineissa on neljä perustasoa (1—4), joiden jälkeen siirrytään muhan syventäviin opintoihin. Siellä perehdytään perustasoa laajemmin ja syvemmin musiikin teoreettisiin, analyyttisiin, historiallisiin ja säveltapailullisiin asioihin ja ilmiöihin.
Esiintymiset
Esiintymiskoulutus on tärkeä osa opiskelua. Esiintymistä harjoitellaan opiston oppilasilloissa – yksin ja yhdessä. Oma esiintyminen ja muiden esiintymisten seuraaminen on osa esiintymiskoulutusta ja tärkeä osa omaa opinpolkua.
Kuuntelukasvatus
Musiikin kuuntelu on ovi musiikin maailmaan ja oman musiikkiminän kasvattamiseen. Oppilaskonsertissa esiintymisen lisäksi toivomme, että oppilaat kuuntelevat toisten esityksiä konsertin loppuun asti oman esiintymisvuoronsa jälkeen. Kuunteleminen on oppimista.
Arviointi
Oppilaat saavat opinnoistaan jatkuvaa palautetta opettajilta soitto- ja laulutunneilla, yhteismusisoinnissa sekä muhatunneilla. Etappisuoritusten ja lukuvuosipalautteiden sekä muiden arvioitavien esiintymisten palaute tallennetaan Eepos-oppilashallintojärjestelmään oppilaan omaan tavoitetauluun, johon kirjataan kaikki opintoihin liittyvät asiat. Palautteita ja arviointeja voi käydä lukemassa kirjautumalla Eepokseen opiston toimistosta saaduilla tunnuksilla.
Musiikin harrastaminen ja muut harrastukset
Musiikkiharrastusta mietittäessä pitää huomioida, että aikaa kuuluu viikoittain soittotunnin lisäksi musiikin hahmotusaineiden tuntiin sekä yhteismusisointiin. Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän mukainen musiikinopiskelu vaatii sitoutumista, pitkäjänteisyyttä ja joskus valintaa muiden harrastusten välillä. Musiikkiharrastus antaa puolestaan yhteismusisoinnin kautta uusia kavereita, soitto- ja laulutaidon, esiintymistaitoja sekä kanavan ilmaista itseä. Tämän lisäksi musiikkiharrastus antaa monia elämätaitoja ja iloa.
Kuulon suojaaminen
Kuulo on muusikon ja musiikinopiskelijan tärkein työväline. Sen suojaaminen kovalta, jatkuvalta sekä äkkinäiseltä melulta on tärkeää. Kuulon suojaamiseen harjoittelun aikana riittää 9—15 dB vaimentavat suojaimet. Kovempaan meluun löytyy korvatulppia apteekista.
Opintojen keskeyttäminen
Opinnot voidaan keskeyttää väliaikaisesti oppilaspaikkaa menettämättä enintään kahdeksi perättäiseksi vuodeksi. Keskeytysilmoituksen voi tehdä kevään jatkoilmoittautumisen yhteydessä tai erillisellä Opintojen keskeytys-ilmoituksella Eepos -oppilashallinto-ohjelman kautta. Keskeytyksen vaikutus lukukausimaksuun vaihtelee keskeytyksen aloitushetkestä. Tarkemman tiedon saa toimistolta.
Opintojen keventäminen
Opintoja voidaan keventää väliaikaisesti määräajaksi sopimalla asiasta opettajan ja rehtorin kanssa. Tällöin oppilaspaikka säilyy, ja lukukausimaksut maksetaan normaalisti.
Opintojen lopettaminen
Opintojen lopettamisesta ilmoitetaan kevään jatkoilmoittautumisen yhteydessä Eepos -oppilashallinto-ohjelman kautta tai erillisellä Eepoksen kautta tehtävällä lopettamisilmoituksella.
Poissaolo tunnilta tai harjoituksista
Ilmoita poissaolosta suoraan opettajalle. Opettaja ei ole velvollinen korvaamaan poissaolojen vuoksi pitämättä jääneitä tunteja. Mikäli oppilas on kolme (3) perättäistä kertaa poissa syytä ilmoittamatta, opettaja ottaa yhteyttä kotiin poissaolojen selvittämiseksi.
Opettajan poissaolo
Opettajan poissaolosta pyritään ilmoittamaan oppilaille pääsääntöisesti tekstiviestillä toimistolle ensisijaiseen annettuun puhelinnumeroon mahdollisimman aikaisin. Opettajan poissaolot pyritään korvaamaan joko sijaisjärjestelyin, sovittuna ajankohtana oman opettajan pitäminä tai lukukausimaksuhyvityksenä.
Todistukset
Perusopintojen suorittamisesta annetaan perusopintojen todistus. Tämä on välitodistus. Varsinaisen päättötodistuksen saa syventävien opintojen päätteeksi.
Jatkolukuvuosi
Saatuaan päättötodistuksen taiteen perusopintojen laajan oppimäärän opinnoista, opinnot päättyvät opistossa. Mikäli oppilas haluaa edelleen jatkaa opintojaan, hän voi anoa jatkolukuvuotta jatkoilmoittautumisen yhteydessä. Jatkolukuvuosi on harkinnanvarainen ja myönnetään lukuvuodeksi kerrallaan.
Avoimet opinnot
Musiikin päättötodistuksen saatuaan voi jatkaa opintoja avoimella osastolla ilman erillistä anomusta.
Vakuutukset
Oppilaat ovat tapaturmavakuutettuja musiikki-, tanssi- ja teatteriopiston järjestämissä tilaisuuksissa toimipaikasta riippumatta.
Yhteydenpito
Yhteydenpito on tärkeää ja helpottaa opiskelua. Ongelmista kannattaa puhua avoimesti heti niiden ilmettyä opettajan kanssa ja etsiä yhdessä ratkaisua kaikkien tilanteet huomioiden. Toimistoon ja rehtoriin kannattaa ottaa yhteyttä tilanteen mukaan.
Lukukausimaksut 1.8.2025 alkaen.
Perusopinnot ja syventävät opinnot
- Oppilaspaikka (pääaine ja yhteiset aineet), pääaineen opetuskerta 30 min, 220 € / lukukausi
- Oppilaspaikka (pääaine ja yhteiset aineet), pääaineen opetuskerta 45 min, 300 € / lukukausi
- Oppilaspaikka (pääaine ja yhteiset aineet), pääaineen opetuskerta 60 min, 325 € / lukukausi
- Oppilaspaikka (pääaine ja yhteiset aineet), pääaineen opetuskerta 75 min, 340 € / lukukausi
- Solistinen sivuaine (ei sisaralennusta), opetuskerta 30 min, 175 € / lukukausi
- Solistinen sivuaine (ei sisaralennusta), opetuskerta 45 min, 265 € / lukukausi
- Solistinen sivuaine (ei sisaralennusta), opetuskerta 60 min, 300 € / lukukausi
– sisaralennus 100 € / lukukausi - Muu ryhmäopetus 115 € / lukukausi
– sisaralennus 100 € / lukukausi
Varhaisiän musiikinopetus, musajengi ja bändiryhmä (musiikkivalmennus)
- Oppilaspaikka / 1. sisarus, opetuskerta 45 min, 105 € / lukukausi
- Oppilaspaikka / 1. sisarus, opetuskerta 60 min, 115 € / lukukausi
- Suzuki-opetus
- opetuskerta 15 min, 175 € / lukukausi
- opetuskerta 20 min, 180 € / lukukausi.
- Erityislasten pienryhmäopetus / 1. sisarus, opetuskerta 30 min, (oppilaspaikkoja max. 4), 120 € / lukukausi
- Erityislasten pienryhmäopetus / 1. sisarus, opetuskerta 45 min, (oppilaspaikkoja max. 4), 130 € / lukukausi.
Erityismuskarit
- Kuvismuskari/1. sisarus, opetuskerta 60 min (sisältää materiaalit), 135 € / lukukausi
- Harmonikkamuskari/1. sisarus, opetuskerta 60 min (sisältää soitinvuokran), 135 € / lukukausi
- Soitinkaruselli/1. sisarus, opetuskerta 45 min, 135 € / lukukausi
– sisaralennus 40 € / lukukausi
Pajatoiminta, ei sisaralennusta, sisältää soitinvuokran
- 20 min. yksilöpaja, 20 € / osallistuja
- 5 x 45 min, kolme osallistujaa, 75 €/osallistuja
- 5 x 45 min, neljä osallistujaa tai enemmän, 55 € / osallistuja
- 5 x 60 min, kolme osallistujaa, 100 € / osallistuja
- 5 x 60 min, neljä osallistujaa tai enemmän, 75 € / osallistuja
Muut maksut
- Soitinvuokra, 80 € / lukukausi
Maksuhuojennukset
Perusopinnot ja syventävät opinnot
Opiston lukukausimaksu puolitetaan seuraavissa tapauksissa:
1) Uuden oppilaan opetus alkaa vasta syys- tai talviloman jälkeen.
2) Oppilaan opinnot päättyvät syys- tai talvilomaan mennessä.
3) Opetus keskeytyy oppilaan pitkäaikaisen (1 kk) sairauden (lääkärintodistus) tai paikkakunnalta muuton vuoksi.
Oppilaspaikan peruminen
- Uusi oppilas voi perua oppilaspaikan maksutta lukukauden alussa ennen kolmatta opetuskertaa.
- Jatkava oppilas voi perua oppilaspaikan maksutta ennen lukukauden ensimmäistä opetuskertaa.
- Jatkavan oppilaan oppilaspaikan peruuntuminen kahden opetuskerran jälkeen ennen kolmatta opetuskertaa, 50 €.
- Opintojen lopettamisesta/keskeyttämisestä on ilmoitettava opiston toimistoon, p. 040 335 7032 tai 040 335 6227 ja täytettävä lopetusilmoitus Eepos-oppilasportaalissa.
Opisto takaa 31 opetuskertaa lukuvuoden aikana. Mikäli opetuskerrat jäävät opistosta johtuvista syistä alle 31 (ei koske itsenäisyyspäivän, loppiaisen ja vapun aiheuttamia opetuspäivien vähennyksiä), hyvitämme toteutumattomista opetuskerroista 15 € / opetuskerta.
Mikäli oppilas keskeyttää opinnot syyslukukauden päätyttyä ja opetuskerrat jäävät opistosta johtuvista syistä (ei koske itsenäisyyspäivän opetuspäivän vähennystä) alle 13, hyvitämme toteutumattomista opetuskerroista 15 € / opetuskerta.
Mikäli oppilas aloittaa tammikuussa ja keskeyttää opinnot kevätlukukauden päätyttyä ja opetuskerrat jäävät opistosta johtuvista syistä (ei koske loppiaisen ja vapun aiheuttamia vähennyksiä) alle 14, hyvitämme toteutumattomista opetuskerroista 15 € / opetuskerta.
Varhaisiän musiikinopetus ja musiikkivalmennus
Opiston lukukausimaksu puolitetaan seuraavissa tapauksissa:
1) Ensimmäistä kertaa muskariin tulevan lapsen opetus alkaa vasta syys- tai talviloman jälkeen.
2) Lapsen muskari päättyy syys- tai talvilomaan mennessä.
2) Opetus keskeytyy lapsen pitkäaikaisen (1 kk) sairauden (lääkärintodistus) tai paikkakunnalta muuton vuoksi.
Oppilaspaikan peruminen
- Ensimmäistä kertaa muskariin tuleva lapsi (=uusi oppilas) voi tutustua muskaritoimintaan kaksi kertaa ilmaiseksi.
- Jatkava muskarilainen voivat perua oppilaspaikan maksutta ennen lukukauden ensimmäistä opetuskertaa.
- Jatkavan muskarilaisen oppilaspaikan peruuntuminen kahden ensimmäisen opetuskerran jälkeen ennen kolmatta opetuskertaa, 20 €.
- Opintojen keskeyttämisestä tai lopettamisesta on ilmoitettava kirjallisesti musiikkiopiston toimiston sähköpostiin, musiikkiopisto@valkeakoski.fi tai kirjeitse osoitteella Kauppilankatu 2, 37600 Valkeakoski.
Opisto takaa 30 opetuskertaa lukuvuoden aikana. Mikäli opetuskerrat jäävät opistosta johtuvista syistä (ei koske itsenäisyyspäivän, loppiaisen ja vapun aiheuttamia opetuspäivien vähennyksiä) alle 30, hyvitämme toteutumattomista opetuskerroista 8 € / opetuskerta.
Mikäli muskari keskeytyy syyslukukauden päätyttyä ja opetuskerrat jäävät opistosta johtuvista syistä (ei koske itsenäisyyspäivän opetuspäivän vähennystä) alle 12, hyvitämme toteutumattomista opetuskerroista 8 € / opetuskerta.
Mikäli lapsi aloittaa muskarin tammikuussa ja muskari keskeytyy kevätlukukauden päätyttyä ja opetuskerrat jäävät opistosta johtuvista syistä (ei koske loppiaisen ja vapun aiheuttamia vähennyksiä) alle 14, hyvitämme toteutumattomista opetuskerroista 8 € / opetuskerta.
Muut ehdot
- Lukukausimaksu laskutetaan kaksi kertaa vuodessa. Myöhästyneistä maksuista peritään korkoa.
- Oppilaspaikka voidaan irtisanoa maksamatta jätettyjen lukukausimaksujen tai muun erityisen syyn perusteella.
Syyslukukausi 2025
- Soiton-, tanssin ja teatterin opetus alkaa 11.8.
- Muskari aloittaa 18.8. alkavalla viikolla.
- Muhaopetus 18.8. alkavalla viikolla.
- Jousiorkesterit 18.8.
- Puhallinorkesteri ja lyömäsoitinyhtyeet 20.8.
- Bändit 18.8. alkavalla viikolla.
- Syysloma 13. – 19.10.
- Lukukausi päättyy 12.12.
Kevätlukukausi 2026
- Lukukausi alkaa 7.1.
- Talviloma 23. – 27.2.
- Pääsiäinen 3.-6.4. (ei opetusta)
- Vappu 1.5. (ei opetusta)
- Lukukausi päättyy 25.5.
Laki taiteen perusopetuksesta 633/1998 Asetus taiteen perusopetuksesta 813/1998 Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteet 2017, Opetushallituksen määräys 2068/2017.
Mitä, missä, milloin? Laajasti ja laadukkaasti ihan kaikille
Valkeakosken musiikki- ja tanssiopisto tarjoaa toimialueensa oppilaille laadukasta ja musiikin iloa tuottavaa opetusta ammattitaitoisten opettajien voimin. Oppilaitokseen ei ole pääsykokeita, jolloin kaikki musiikista kiinnostuneet oppilaat ovat tervetulleita. Taiteen tekeminen ja siitä nauttiminen on jokaisen oikeus. Opetus on taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän mukaista: tavoitteellista, monipuolista ja tasolta toiselle etenevää ensisijaisesti kouluikäisille lapsille ja nuorille järjestettävää musiikinopetusta. Lisäksi musiikkiopisto järjestää varhaisiän musiikinopetusta alle kouluikäisille, valmennusopetusta ja taiteen perusopetusta myös aikuisille.
Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän laskennallinen laajuus on yhteensä 1 300 tuntia. Näistä perusopintojen laajuus on 800 tuntia ja syventävien opintojen laajuus 500 tuntia. Laskennallisen oppitunnin pituus on 45 min. Opintoaika perusopinnoissa on keskimäärin 8 lukuvuotta ja syventävissä opinnoissa 3 lukuvuotta.
Tämän opetussuunnitelman mukaisen koulutuksen järjestäjä on Valkeakosken kaupunki ja toimialueeseen kuuluvat ne lähiseudun kaupungit ja kunnat, joissa on toimipisteitä tai joiden kanssa on tehty sopimus opetuksen järjestämisestä.
Miten?
Musiikin opinnoissa jokaisen oppilaan oppimispolku on yhtä tärkeä. Ammattitaitoiset opettajat jakavat osaamistaan niin, että jokainen voi oppia ja tulla osalliseksi musiikin ja taiteen tekemisen ilosta. Opistossa tuetaan musiikillisten taitojen ja luovuuden kehittymistä sekä oppilaan henkistä kasvua. Täällä kaikki oppivat soittamaan ja laulamaan!
Opistossa saa tarvittavat tiedot ja taidot musiikin elinikäiselle harrastamiselle. Laadukas opetus ja monipuoliset opinnot antavat myös valmiudet musiikkialan ammattiopintoihin. Harjoittelu, harjoittelemaan oppiminen ja tavoitteellisen työskentelyn myötä saavutettavat taidot kehittävät oppilasta kokonaisvaltaisesti.
Opiston oppilas on aktiivinen toimija, jonka toiveita kuunnellaan. Opettajien tukemana oppilas oppii kantamaan vastuuta omasta oppimisestaan, kohtaamaan haasteita ja ottamaan vastaan palautetta. Omien vahvuuksien kehittäminen vaatii tiedostamista, analyysiä, itsensä kehittämistä, intuitiota ja rohkeutta. Oppilas asettaa itselleen tavoitteita ja oppii tarkkailemaan omaa oppimistaan, johon vaikuttavat yksilölliset ominaisuudet ja motivaatio. Oppilaan aiemmat opinnot ja taidot otetaan huomioon ja oppilasta rohkaistaan oppilaitoksen ulkopuolella tapahtuvaan musiikin ja taiteen harrastamiseen. Oppilaitos toimii yhteistyössä perheiden kanssa ja tiedottaa oppilaan tavoitteista ja edistymisestä säännöllisesti. Oppilas ja hänen huoltajansa tiedostavat opetuksen sisällöt ja hyväksyvät ne.
Yhdessä
Opistossa vallitsee avoin, rohkaiseva ja myönteinen ilmapiiri. Se kannustaa oppilaan aktiivisuutta, luovuutta, itsenäistä ajattelua ja oppimismotivaatiota. Ryhmässä toimiminen, yhteisesti sovittujen sääntöjen noudattaminen ja toisten huomioon ottaminen ovat keskeisiä arvoja toiminnassamme. Hyvä ja arvostava oppimisympäristö mahdollistaa oppilaan vuorovaikutustaitojen, aloitekyvyn ja pitkäjänteisyyden kehittymisen.
Oppiminen, edistyminen ja onnistumisen kokemukset kasvattavat oppilaan uskoa omiin kykyihinsä. Oppimisympäristö on sellainen, että oppilaalla on mahdollisuus kykyjensä ja musiikillisen ilmaisunsa tavoitteelliseen ja monipuoliseen kehittämiseen. Erilaisuutta hyödyntävä ja virheet salliva yhteisö tarjoaa turvallisen ympäristön kasvaa ja kehittyä.
Opistossa arvostetaan aitoa kohtaamista sekä välittävää ja kunnioittavaa vuorovaikutusta. Osallisuus ja hyväksytyksi tulemisen kokemus kuuluvat jokaiselle oppilaalle, jotka syntyvät yhdessä toimimisesta ja kaikkien ottamisesta mukaan toimintaan. Eri-ikäiset ja –tasoiset soittajat oppivat toimimaan yksilöinä yhdessä toisiltaan oppien ja toisiaan kannustaen. Kannustavassa toimintakulttuurissa hyväksytään myös oppiminen yrityksen ja erehdyksen kautta.
Musiikki- ja tanssiopisto näkyy ja kuuluu
Opisto tarjoaa elämyksellisiä esiintymistilaisuuksia ja musiikillisia onnistumisen kokemuksia taiteen parissa. Monimuotoiset esiintymiset ja konsertit säännöllisesti niin yksin kuin ryhmässäkin kuuluvat jokaisen oppilaan opintoihin. Opisto toimii alueensa vaikuttavana ja vakuuttavana kulttuuritoimijana, ja oppilailla on mahdollisuus olla osallisena niin taiteen tuottajana kuin kuluttajanakin. Tärkeää on vuorovaikutus muiden musiikin- ja taideopetusta antavien oppilaitosten ja tahojen kanssa sekä kansainvälisen yhteistyön edistäminen. Taiteen perusopetuksen eri yksiköiden kanssa tehtävä yhteistyö tarjoaa oppilaille mahdollisuuden laajentaa ja monipuolistaa omaa taidekäsitystään sekä luo edellytyksiä taiteiden välisen osaamisen kehittämiseen. Erilaiset yhteistyöhankkeet muiden alojen toimijoiden ja organisaatioiden kanssa tuovat sosiaalisen ja yhteiskunnallisen näkökulman osaksi musiikin opintoja.
Oppia ikä kaikki
Opisto on oppiva organisaatio, joka mahdollistaa elinikäisen oppimisen kaikille toimijoille. Opettajien lisäkouluttautuminen ja opetussuunnitelman kehittämistyö on jatkuvaa. Kestävän kehityksen periaatteet ja tasa-arvon huomioiva ajattelu ohjaavat toimintaa. Oppilaitoksen itsearviointi on järjestelmällistä suunnittelu-, arviointi- ja kehittämistoimintaa, jonka tueksi kerätään säännöllisesti palautetta oppilailta ja heidän perheiltään. Opiston toimintaa arvioidaan vuosittain ja sitä kehitetään avarakatseisesti ajan ilmiöt ja kokemukset huomioon ottaen.
Mitä kohti?
Oppilas ja opettaja luovat yhdessä oppilaalle henkilökohtaisen opintosuunnitelman, jossa opintokokonaisuuksien tavoitteiden avulla ja opetustarjonnan pohjalta määritellään vuosittaiset opinnot ja tavoitteet. Opettajan asiantuntijuus ja ammattitaito sekä oppilaan omat toiveet ja aktiivinen toiminta luovat rajattomat mahdollisuudet monipuoliselle oppimiselle.
Opintojen tavoitealueet
Esittäminen ja ilmaiseminen
Opetuksen tavoitteena on:
- kannustaa oppilasta löytämään omat musiikilliset vahvuutensa ja ilmaisukeinonsa
- ohjata oppilasta elävään musiikilliseen ilmaisuun
- kannustaa oppilasta harjoittelemaan erilaisten esiintymistilanteiden hallintaa
- rohkaista oppilasta tutustumaan myös muiden taiteenalojen ilmaisukeinoihin ja taiteidenväliseen vuorovaikutukseen.
Kuunteleminen ja musiikin hahmottaminen
Opetuksen tavoitteena on:
- ohjata oppilasta kuuntelemaan omaa musisointiaan ja mukauttamaan sen osaksi soivaa musiikillista kokonaisuutta
- ohjata oppilasta kehittämään musiikin luku- ja kirjoitustaitoaan
- ohjata oppilasta musiikin ominaispiirteiden tunnistamiseen ja rakenteiden hahmottamiseen
- tukea oppilasta kasvamaan aktiiviseksi musiikin kuuntelijaksi ja kartuttamaan musiikin historian tuntemusta.
Oppimaan oppiminen ja harjoittelu
Opetuksen tavoitteena on:
- ohjata oppilasta oppimaan instrumentti- ja yhteismusisointitaitoja päämääränään soittimen itsenäinen hallinta ja omaehtoinen ilmaisu
- ohjata oppilasta säännölliseen harjoitteluun ja oppimisensa arviointiin
- ohjata oppilasta musisoimaan korvakuulolta sekä lukemaan ja tulkitsemaan musiikin lajille ominaisia musiikin merkitsemistapoja
- kannustaa oppilasta soveltamaan musiikin hahmotustaitojaan musisoinnissa
- tarjota oppilaalle tilaisuuksia tutustua musiikkiteknologiaan työvälineenä
- ohjata oppilasta käyttämään ergonomisesti oikeita soittotapoja ja mielekkäitä harjoittelumenetelmiä
- ohjata oppilasta havainnoimaan ääniympäristöä ja suojelemaan kuuloaan.
Säveltäminen ja improvisointi
Opetuksen tavoitteena on:
- ohjata oppilasta tuottamaan omia musiikillisia ideoita ja ratkaisuja
- kannustaa oppilasta harjoittelemaan improvisoinnin, sovittamisen ja säveltämisen perustaitoja.
Varhaisiän musiikinopetus
Varhaisiän musiikinopetus sisältää musiikkileikkikouluryhmät alle kouluikäisille lapsille ja heidän perheilleen sekä musiikkivalmennusryhmät 7-9-vuotiaille lapsille.
Opetus on tavoitteellista ja lapsen kokonaispersoonallisuuden kasvua tukevaa tasolta toiselle etenevää pienryhmäopetusta. Jokaisella ikäryhmällä on omat ikä- ja kehityskauden huomioon ottavat tavoitteet ja toimintatavat. Musiikin oppimista lähestytään aina leikin ja sadun kautta, itse aktiivisesti toimien. Musiikin elementit – rytmi, muoto, harmonia, melodia, dynamiikka ja sointiväri – muodostavat opetuksen keskeisen sisällön.
Varhaisiän musiikinopetuksen ja musiikkivalmennuksen tavoitteena on:
- tarjota onnistumisen ja ilon kokemuksia musiikin myötä
- antaa valmiuksia ja taitoja, jotka muodostavat hyvän pohjan omalle musiikkisuhteelle ja mahdolliselle myöhemmälle musiikkiharrastukselle
- tutustua musiikkiin monipuolisesti itse tuottaen ja kuunnellen
- tutustua erilaisiin soittimiin, myös itse kokeillen
- antaa mahdollisuus luovuuden ja itseilmaisun kehittämiseen
- kehittää yksilöllistä kasvua ja kehitystä sekä ryhmätyöskentelytaitoja.
Musiikkikasvatuksen työtavat
Perusopinnot (800 oppituntia).
Musiikin perusopinnot muodostuvat neljästä opintokokonaisuudesta. Opintokokonaisuuden kesto määräytyy oppilaan edistymisen mukaan. Perusopinnoissa painotetaan oman instrumentin taitojen oppimista. Opintojen suunnittelussa pyritään huomioimaan sekä yksilö- että ryhmäopintojen samanaikainen eteneminen.
Jokainen opintokokonaisuus sisältää oman instrumentin, musiikin perusteiden ja yhteismusisoinnin opintoja kaikki tavoitealueet huomioiden. Opintokokonaisuuksien yksityiskohtaiset sisällöt ja tavoitteet soittimittain ja oppiaineittain kuvataan erillisessä oppaassa. Valinnaisiin opintoihin voi osallistua koko opintojen ajan.
Opintokokonaisuus 1 ”Alkusoitto” (170 ot)
Alkusoiton aikana oppilas tutustuu instrumenttinsa ja musiikin alkeisiin, opistoon oppimisympäristönä ja tulee osaksi yhteisöä.
- Musiikkitunti
- Oman instrumentin opinnot yksin ja ryhmässä
- Yhteismusisointi.
Opintokokonaisuus 2 ”Esittely” (190 ot)
Oppilas laajentaa osaamistaan kaikilla tavoitealueilla yhdessä opettajien kanssa.
- Musiikin hahmotusaineet 1 ja 2
- Oman instrumentin opinnot yksin ja ryhmässä
- Yhteismusisointi.
Opintokokonaisuus 3 ”Kehittely” (210 ot)
Oppilaan taidot kehittyvät kohti itsenäisempää oppimisen suunnittelua ja tavoitteiden toteuttamista.
- Musiikin hahmotusaineet 3
- Oman instrumentin opinnot yksin ja ryhmässä
- Yhteismusisointi.
Opintokokonaisuus 4 ”Kertaus” (230 ot)
Kertausjakson aikana oppilaan perustaidot ovat hyvällä tasolla, ja oman polun ja syventävien opintojen kokonaisuus alkaa hahmottua.
- Musiikin hahmotusaineet 4
- Oman instrumentin opinnot yksin ja ryhmässä
- Yhteismusisointi.
Syventävät opinnot (500 ot)
Oppilas laajentaa ja syventää omaa osaamistaan omien kiinnostuksen kohteidensa mukaisesti. Oppilas laatii yhteistyössä opettajien kanssa suunnitelman, joka sisältää syventävät opinnot, niiden tavoitteet ja työtavat. Syventävät opinnot muodostavat yhden opintokokonaisuuden, johon sisältyy lopputyö. Lopputyön aiheen, tavoitteet ja toteuttamistavan päättää oppilas yhdessä opettajan kanssa, ja se arvioidaan laajan oppimäärän arviointikriteerien mukaisesti.
Miten meni?
Taiteen perusopetuksessa arviointi on oppimisen arviointia, jonka tehtävänä on ohjata tavoitteiden asettamista ja auttaa oppilasta niiden saavuttamisessa. Musiikin arviointi on monipuolista, sisältäen itse- ja vertaisarvioinnin sekä palautteen saamisen opintokokonaisuuksien valmistuessa. Opettajalle ja oppilaalle oppitunti on ensisijainen tilaisuus arviointiin, joka on ohjaavaa, kannustavaa ja vahvuuksia korostavaa tukien oppilaan hyvän itsetunnon ja minäkuvan kehittymistä. Arviointi on myös aktiivisuuden toteamista ja itsearvioinnista saadun tiedon käsittelemistä. Oppilaan oppimista tuetaan usean opettajan antamalla palautteella. Koko oppimisprosessin aikana saatava rohkaiseva ja vahvuudet huomioiva palaute lisäävät oppilaan luottamusta omiin mahdollisuuksiinsa.
Arvioinnin kohteet ja kriteerit
Esittäminen ja ilmaiseminen
Hyvän osaamisen kriteerit:
- Musiikillinen ilmaisu
- Ilmaisu on tasapainossa teknisen osaamisen kanssa.
- Tekninen hallinta
- Tekninen hallinta mahdollistaa musiikillisen ilmaisun.
- Esiintymistaidot
- Oppilas ymmärtää, että esiintyminen on vuorovaikutustilanne.
Oppimaan oppiminen ja harjoittelu
Hyvän osaamisen kriteerit:
- Harjoittelutavat
- Oppilas harjoittelee saamiensa ohjeiden mukaisesti, säännöllisesti ja tavoitteellisesti.
- Itsearviointi
- Oppilas tunnistaa (ohjatusti) vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan suhteessa kulloiseenkin tavoitteeseen.
- Oppimaan oppiminen
- Oppilas ottaa vastaan monipuolista palautetta ja pyrkii muuttamaan toimintaansa tarvittaessa tavoitteidensa saavuttamiseksi.
Kuunteleminen ja musiikin hahmottaminen
Hyvän osaamisen kriteerit:
- Yhteismusisoinnin taidot
- Oppilas kykenee vastuulliseen vuorovaikutukseen erilaisissa ryhmissä.
- Tyylinmukaisuus
- Oppilas tunnistaa ja osaa ilmaista musiikin eri tyylien ominaispiirteitä.
- Esitettävien teosten analysointi ja ymmärtäminen
- Oppilas hyödyntää musiikin analysointia oppimisessaan.
Säveltäminen ja improvisointi
Hyvän osaamisen kriteerit:
- Improvisointi
- Oppilas on omaksunut improvisoinnin perusteita omalla instrumentillaan.
- Säveltäminen
- Oppilas on tutustunut säveltämiseen ja/tai sovittamiseen ja tallentanut oman sävellyksen ja/tai sovituksen.
- Musiikkiteknologian hyödyntäminen
- Oppilas osaa hyödyntää musiikkiteknologian mahdollisuuksia.
Mitä tunneilla tehdään?
Soitinkohtaiset yksityiskohtaiset opinto-oppaat sisältävät opintokokonaisuuksien sisällöt, tavoitteet, työtavat ja lukuvuosittaisen oppiainetarjonnan. Kaikkien opintokokonaisuuksien aikana soitetaan, lauletaan ja musisoidaan yhdessä ja yksin. Musiikin hahmottamista opiskellaan myös musiikin perusteiden tunneilla.
Entä jos?
Mikäli oppilas ei kykene opiskelemaan oppilaitoksen opetussuunnitelman mukaisesti, tavoitteita voidaan yksilöllistää vastaamaan oppilaan edellytyksiä. Oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opiskelusuunnitelma, jossa määritellään opiskelun tavoitteet, opetuksen toteuttamistapa, tarvittavat tukitoimet ja arviointimenettely. Tavoitteissa painottuvat oppilaan musiikillisten kykyjen ja taitojen kehittäminen hänen omista lähtökohdistaan käsin sekä musiikin elämyksellinen kokeminen. Opetusta voidaan toteuttaa yksilö ja ryhmäopetuksena.
Valmista tuli!
Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän perusopintojen todistus
Oppilaalle annetaan taiteenalan taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän perusopintojen todistus sen jälkeen, kun hän on suorittanut laajaan oppimäärään sisältyvät perusopinnot.
Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän perusopintojen todistus sisältää seuraavat asiat:
- todistuksen, koulutuksen järjestäjän ja oppilaitoksen nimi
- taiteenala
- oppilaan nimi ja henkilötunnus
- opiskeluaika vuosina
- oppilaan suorittamat laajan oppimäärän perusopinnot
- kunkin opintokokonaisuuden nimi ja laajuus
- sanallinen arvio oppilaan suorittamista taiteenalan laajan oppimäärän perusopinnoista
- rehtorin allekirjoitus ja oppilaitoksen leima
- ministeriön myöntämän koulutuksen järjestämisluvan päivämäärä sekä päivämäärä, jolloin koulutuksen järjestäjä on hyväksynyt taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman
- taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman hyväksymispäivämäärä
- merkintä, että koulutus on toteutettu Opetushallituksen päättämien taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2017 mukaisesti.
Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän perusopintojen todistus voi sisältää liitteitä.
Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän päättötodistus
Oppilaalle annetaan taiteenalan taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän päättötodistus sen jälkeen, kun hän on suorittanut laajaan oppimäärään sisältyvät perusopinnot ja syventävät opinnot.
Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän päättötodistus sisältää seuraavat asiat:
- todistuksen nimi
- koulutuksen järjestäjän nimi
- oppilaitoksen nimi
- taiteenala
- oppilaan nimi ja henkilötunnus
- opiskeluaika vuosina
- oppilaan suorittamat laajan oppimäärän perusopinnot
- kunkin opintokokonaisuuden nimi ja laajuus
- oppilaan suorittamat laajan oppimäärän syventävät opinnot
- kunkin opintokokonaisuuden nimi ja laajuus
- syventäviin opintoihin sisältyvän laajan oppimäärän lopputyön aihe
- sanallinen arvio oppilaan suorittamasta taiteenalan laajasta oppimäärästä
- rehtorin allekirjoitus ja oppilaitoksen leima
- ministeriön myöntämän koulutuksen järjestämisluvan päivämäärä sekä päivämäärä, jolloin koulutuksen järjestäjä on hyväksynyt taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman
- taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman hyväksymispäivämäärä
- merkintä, että koulutus on toteutettu Opetushallituksen päättämien taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2017 mukaisesti.
Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän päättötodistus voi sisältää liitteitä.
Osallistumistodistus oppilaan suorittamista taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opinnoista
Oppilaalle annetaan pyydettäessä osallistumistodistus suorittamistaan taiteenalan laajan oppimäärän opinnoista, jos opinnot keskeytyvät tai oppilas tarvitsee niitä muusta syystä. Osallistumistodistus voi sisältää liitteitä.