Alkuluokan tavoitteena on mahdollistaa lapsille hyvä koulun aloitus
Alkuluokkatoiminta sujuvoittaa lapsen siirtymää esi- ja alkuopetuksen välillä. Luokan henkilökuntaan kuuluu varhaiskasvatuksen opettaja, luokanopettaja, varhaiskasvatuksen lastenhoitaja ja kouluohjaaja. Esikoululainen on kolme vuotta samassa ryhmässä ja tutustuu ryhmän luokanopettajaan jo esiopetuksen aikana. Toiminnan avulla luodaan yhtenäistä toimintakulttuuria ja lisätään henkilöstön yhteistyötä esi- ja alkuopetuksen kesken.
Opetuksessa yhdistetään esiopetuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteita ja sisältöjä isommiksi oppiainerajat ylittäviksi oppimiskokonaisuuksiksi. Yhtenä alkuluokkatoiminnan tavoitteena on ennaltaehkäistä oppimisvaikeuksia ja tehostaa varhaisen tuen ja puuttumisen keinoja esi- ja alkuopetuksessa. Luokka mahdollistaa joustavan jakaantumisen pienryhmiin ja siten enemmän yksilöllistä huomiota lapsille.
Alkuluokkatoiminta on lähtenyt käyntiin rennosti ja rauhallisesti edeten
Alkuluokassa työskentelevien opettajien luokanopettaja Anu Pekkasen ja varhaiskasvatuksen opettaja Satu Ylikosken mukaan alkuluokkatoiminta on lähtenyt käyntiin rennosti ja rauhallisesti edeten. “Toimimme alkuluokassa päivittäin yhdessä vähintään kahden oppitunnin verran. Lisäksi ruokailemme ja välillä myös ulkoilemme hetken ruokailun jälkeen samaan aikaan. Esikoululaiset ulkoilevat päivittäin koululaisia pidempään.
Aloitamme yhteisen päivän 15 minuutin aamukokouksella, jonka jälkeen on 30 min kestävien Tähtitehtävien vuoro viidessä pienryhmässä. Jokainen pienryhmä tekee joka päivä eri tehtävää. Tähtitehtävät harjoittavat viikoittain eri tavoin suomen kieltä, kädentaitoja, matemaattista ajattelua ja/ tai digiosaamista, englannin kieltä sekä hyvinvointia, kuten tunnetaitoja ja rentoutumista.
Tämän lisäksi toimimme kokonaisena ryhmänä liikunnassa ja ympäristöoppipainotteisilla retkillä sekä ½ ryhminä kuvataiteessa, käsityössä ja musiikissa. Kokonaisena ryhmänä toimiessamme hyödynnämme muun muassa pistetyöskentelyä, jolloin lapset kiertävät erikokoisissa ryhmissä oppimisympäristöön sijoitettuja pisteitä. Koko vuoden toiminnan teemana on kotiseutu.”