Tanssin toimipaikat
- Myllysaaren tanssitila, Kanavaranta 3 (Myllysaaren museo), Valkeakoski.
- Nuijantalo, Onkkaalantie 102, Pälkäne.
Lukuvuosi 2025-2026
- Tanssin lukujärjestys (avautuu uuteen välilehteen)
VEsTa-opisto antaa tanssin taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän mukaista opetusta Valkeakoskella ja Pälkäneellä.
Tanssin opintoihin voivat hakeutua Valkeakoskella ja Pälkäneellä kirjoilla olevat lapset ja nuoret.
Oppilaaksi hakeudutaan sähköisen Eepos-ilmoittautumislomakkeen kautta. Verkkoilmoittautumisjärjestelmässä on omat hakulomakkeensa eri taiteenlajeille. Tanssissa haku vapaille oppilaspaikoille on avoinna syyslukukauden ajan.
Tanssin opintoihin hakeva oppilas osallistuu hakemisen yhteydessä tutustumistunnille Valkeakoskella Myllysaaren tanssitilassa (Kanavanranta 3), Pälkäneellä Nuijantalolla (Onkkaalantie 102, Pälkäne)
Tanssin tutustumistunnilla kartoitetaan oppilaan taitotasoa niin, että hänelle voidaan valita taitotasoon sopiva ryhmä. Asuksi käy liikuntaan sopivat vaatteet.
Hakeudu oppilaaksi.
Eepos: Valkeakosken musiikki-, tanssi- ja teatteriopisto
Tanssin taiteen perusopetuksen voi aloittaa jo 3-vuotiaana, mutta mukaan voi tulla kouluikäisenäkin. Opetus on tavoitteellista, vuodesta toiseen etenevää ja suunnitelmallista. Opetuksen tavoitteena on antaa oppilaalle tiedot, taidot ja asenteet, jotka tukevat tanssin harrastamista ja mahdollistavat vaikka ammattiopintoihin hakeutumisen.
Opetuksessa tarjotaan oppilaalle laajapohjaiset tanssitekniset valmiudet sekä pyritään saamaan oppilas kokemaan tanssi monipuolisena, kasvattavana taiteenlajina, jonka avulla hän hyväksyy itsensä sekä ryhmässä toimivat muut oppilaat.
Tanssi antaa iloa, kokemuksia ja elämyksiä, joista on hyötyä positiivisen minäkuvan muodostamisessa sekä elinikäisen hyvinvoinnin ylläpitämiseen.
Katso lastentanssin esittelyvideo
Katso jazz-tanssin esittelyvideo
Tanssin päätoimipaikka Valkeakoskella on Myllysaaren tanssitilat (Myllysaaren museo). Tilat sijaitsevat osoitteessa Kanavanranta 3, Valkeakoski.
Tanssissa tarjotaan laajan oppimäärän mukaista perusopetusta lapsille ja nuorille.
Tanssin taiteen laajan oppimäärän mukainen perusopetus on tavoitteellista, vuodesta toiseen etenevää ja suunnitelmallista. Opetuksen tavoitteena on antaa oppilaalle tiedot, taidot ja asenteet, jotka tukevat tanssin harrastamista ja mahdollistavat vaikka ammattiopintoihin hakeutumisen.
Opetuksessa tarjotaan oppilaalle laajapohjaiset tanssitekniset valmiudet sekä pyritään saamaan oppilas kokemaan tanssi monipuolisena, kasvattavana taiteenlajina, jonka avulla hän hyväksyy itsensä sekä ryhmässä toimivat muut oppilaat.
Tanssin taiteen perusopetus antaa iloa, kokemuksia ja elämyksiä, joista on hyötyä positiivisen minäkuvan muodostamisessa sekä elinikäisen hyvinvoinnin ylläpitämiseen.
Taiteen perusopetusta säädetään lailla ja asetuksella. Opinnot jakautuvat varhaisiän opintoihin, perusopintoihin ja syventäviin opintoihin.
Syventävissä opinnoissa toteutetaan yksilöllisiä opintopolkuja kohti yksilöllistä päättötyötä, jonka oppilas suunnittelee yhteistyössä opettajien kanssa.
Tervetuloa aloittamaan uutta harrastusta.
Tanssin opinnot voit aloittaa jo 3-vuotiaana lastentanssilla. Lastentanssi ja sitä seuraavat esi- ja varhaisbaletti ovat varhaiskasvatuksen opintoja. Sen jälkeen alkavat perus- ja syventävät opinnot. Baletin lisäksi opinnot laajennetaan jazz- ja nykytanssiin.
Kotona voi tanssia vaikka aamutossut jalassa, mutta tanssin tunnilla pitää olla lajiin tarkoitetut varusteet. Tunnilla on ehdottomasti pidettävä hiukset kiinni. Hiukset silmillä vaikeuttaa merkittävästi tasapainoa vaativia liikkeitä. Jos hiukset eivät ylety kiinni, kannattaa käyttää napakoita pinnejä. Jokaisen kannattaa opetella laittamaan hiuksensa itse, mutta aluksi pienemmät oppilaat tarvitsevat tähänkin vanhempien apua.
Treenivaatteiden on oltava sellaisia, että opettaja näkee, mitä oppilas tekee ja voi korjata tämän liikkeitä. Koruja ei voi pitää tunneilla turvallisuuden vuoksi.
Lastentanssi
Tanssin tiloissa olevat pukuhuoneet ovat sitä varten, että treenivaatteet vaihdetaan tunnin jälkeen toisiin vaatteisiin.
Muista lämmitellä ennen tuntia ja venytellä tunnin jälkeen. Tunnilla opetettuja juttuja saa kerrata ja harjoitella kotonakin.
Esiintymisiä voi edistyneimmillä ryhmillä olla pitkin opintovuotta, mutta kaikkien yhteinen esiintyminen on kevätlukukauden lopuksi kevätnäytöksessä. Näytöksessä annetaan kaikille oppilaille tilaisuus esiintyä, mutta ketään ei pakoteta. Pieni jännitys kuuluu esiintymiseen.
Näytökseen valmistaudutaan erillisissä harjoituksissa, joihin opettajat laativat aikataulun. Suurin osa esiintymisvaatteista jaetaan tunneilla ennen näytöstä tai viimeistään erillisissä harjoituksissa. Pidä huolta omasta esiintymisasustasi. Palauta se esityksen jälkeen opettajan ohjeistuksen mukaan.
Jos ilmaantuu este harjoituksiin osallistumisesta, ilmoita siitä opettajallesi etukäteen. Yhden oppilaan poissaolo vaikuttaa koko ryhmän esitykseen.
Esityksessä ei saa olla koruja tai kynsilakkaa, ei myöskään varpaissa, jos esiinnytään paljain jaloin. hiukset laitetaan sovitulla tavalla käyttäen omien hiusten värisiä hiuslenkkejä. Tanssijan perusvarustuksiin kuuluvat myös hyvin pitävä hiuslakka ja huomaamattomat pinnit sekä omien hiusten värinen hiusverkko, joka pitää kampauksen kestävänä vauhdikkaissa tanssiesityksissä ja vaatteiden vaihdon aikana.
Esityksen ja harjoitusten kuvaaminen ei ole sallittua.
Opinnot voidaan keskeyttää väliaikaisesti oppilaspaikkaa menettämättä enintään kahdeksi perättäiseksi vuodeksi. Keskeytysilmoituksen voi tehdä kevään jatkoilmoittautumisen yhteydessä tai erillisellä Opintojen keskeytys-ilmoituksella Eepos -oppilashallinto-ohjelman kautta. Keskeytyksen vaikutus lukukausimaksuun vaihtelee keskeytyksen aloitushetkestä. Tarkemman tiedon saat toimistolta.
Opintoja voidaan keventää väliaikaisesti määräajaksi sopimalla asiasta opettajan ja rehtorin kanssa. Tällöin oppilaspaikka säilyy, ja lukukausimaksut maksetaan normaalisti.
Opintojen lopettamisesta ilmoitetaan kevään jatkoilmoittautumisen yhteydessä Eepos -oppilashallinto-ohjelman kautta tai kesken vuotta erillisellä Eepoksen kautta tehtävällä lopettamisilmoituksella.
Muualla suoritettuja tanssin opintoja hyväksytään harkinnan mukaan.
Perusopintojen suorittamisesta annetaan perusopintojen todistus. Tämä on välitodistus. Varsinaisen päättötodistuksen saa syventävien opintojen päätteeksi.
Opettajan poissaolosta pyritään ilmoittamaan oppilaille pääsääntöisesti tekstiviestillä toimistolle ensisijaiseen annettuun puhelinnumeroon mahdollisimman aikaisin. Opettajan poissaolot pyritään korvaamaan joko sijaisjärjestelyin, sovittuna ajankohtana oman opettajan pitäminä tunteina tai lukukausimaksuhyvityksenä.
Oppilaat saavat opinnoistaan jatkuvaa palautetta tuntien yhteydessä. Opettajan palautteen lisäksi arviointiin kuuluu oppilaan itsearviointi sekä ryhmän sisäinen arviointi. Lukuvuosipalautteiden sekä muiden arvioitavien esiintymisten palaute tallennetaan Eepos-oppilashallintojärjestelmään oppilaan omaan tavoitetauluun, johon kirjataan kaikki opintoihin liittyvät asiat. Palautteita ja arviointeja voi käydä lukemassa kirjautumalla Eepokseen opiston toimistosta saaduilla tunnuksilla.
Opettajan on tärkeä tietää, jos oppilaalla on tanssin harrastamiseen liittyviä haasteita (esim. ADHD, vaikeat allergiat, diabetes). Oppilaan elämää koskettavista isoista mullistuksista, kuten perhesuhteiden muutoksista tai läheisen vakavasta sairaudesta, on hyvä kertoa opettajalle, niin hän osaa ottaa tämän huomioon tuntitilanteessa.
Tanssiminen opettaa toimimaan ryhmässä ja opettaa ajanhallintaa. Tanssin harrastajat ovat yhteisö, jossa ollaan paljon yhdessä ja nähdään usein. Tanssi yhdistää ja moni saa harrastuksen parista elinikäisiä ystäviä. Omassa ryhmässä huolehditaan myös toisista. Jokaisella on joskus huonoja päiviä ja omana huonona päivänä on muistettava antaa toisille tanssirauha.
Oppilaat ovat tapaturmavakuutettuja musiikki-, tanssi- ja teatteriopiston järjestämissä tilaisuuksissa toimipaikasta riippumatta.
Yhteydenpito on tärkeää ja helpottaa opiskelua. Ongelmista kannattaa puhua avoimesti heti niiden ilmettyä opettajan kanssa ja etsiä yhdessä ratkaisua kaikkien tilanteet huomioiden. Toimistoon ja rehtoriin kannattaa ottaa yhteyttä tilanteen mukaan.
Lukukausimaksut 1.8.2025 alkaen
Opiston lukukausimaksu puolitetaan seuraavissa tapauksissa:
1) Uuden oppilaan opetus alkaa vasta syys- tai talviloman jälkeen.
2) Oppilaan opinnot päättyvät syys- tai talvilomaan mennessä.
2) Opetus keskeytyy oppilaan pitkäaikaisen (1 kk) sairauden (lääkärintodistus) tai paikkakunnalta muuton vuoksi.
Opisto takaa 31 opetuskertaa lukuvuoden aikana. Mikäli opetuskerrat jäävät opistosta johtuvista syistä (ei koske itsenäisyyspäivän, loppiaisen ja vapun aiheuttamia opetuspäivien vähennyksiä) alle 31, hyvitämme toteutumattomista opetuskerroista 8 € / opetuskerta.
Mikäli tanssin opinnot keskeytyvät syyslukukauden päätyttyä ja opetuskerrat jäävät opistosta johtuvista syistä (ei koske itsenäisyyspäivän opetuspäivän vähennystä) alle 13, hyvitämme toteutumattomista opetuskerroista 8 € / opetuskerta.
Mikäli tanssin opinnot alkavat tammikuussa ja keskeytyvät kevätlukukauden päätyttyä ja opetuskerrat jäävät opistosta johtuvista syistä (ei koske loppiaisen ja vapun aiheuttamia vähennyksiä) alle 14, hyvitämme toteutumattomista opetuskerroista 8 € / opetuskerta.
Valkeakosken Musiikki- ja tanssiopiston tanssin taiteen perusopetuksen opetussuunnitelma perustuu Opetushallituksen taiteen perusopetuksen lakiin (633/1998) 5 § 1 mom. ja 8 § 2 mom., asetukseen (813/1998) sekä määräykseen opetussuunnitelman perusteista (20.9.2017).
Tanssin taiteen perusopetus on lapsille ja nuorille tarkoitettua tavoitteellista ja tasolta toiselle etenevää opetusta. Tanssin taiteen perusopetuksen tehtävänä on tarjota oppilaille mahdollisuuksia opiskella tanssia pitkäjänteisesti ja päämäärätietoisesti. Opetuksella edistetään taidesuhteen kehittymistä ja elinikäistä tanssin harrastamista. Opetus kehittää tanssitaiteen osaamista ja antaa valmiuksia hakeutua taiteenalan ammatilliseen ja korkea-asteen koulutukseen.
Tanssin taiteen perusopetuksen tehtävänä on rakentaa kestävää tulevaisuutta tanssitaiteen keinoin. Opetus perustuu moniarvoiselle ja uudistuvalle kulttuuriperinnölle. Opetuksessa vahvistetaan oppilaan omaehtoisen ilmaisun, tulkinnan ja arvottamisen taitoja. Opinnot tukevat oppilaiden luovan ajattelun ja osallisuuden kehittymistä. Tanssin taiteen perusopetus vahvistaa oppilaiden identiteettien rakentumista ja kulttuurisen ymmärtämisen kehittymistä.
Tanssin taiteen perusopetuksen tehtävää toteutetaan yhteistyössä muiden taidekasvatusta antavien oppilaitosten ja tahojen kanssa paikallisesti, valtakunnallisesti sekä kansainvälisesti.
Opiston toiminta-ajatuksena on järjestää varhaisiän tanssikasvatusta sekä tavoitteellista ja tasolta toiselle etenevää tanssitaiteen perusopetusta lapsille ja nuorille. Tavoitteena on mahdollistaa musiikin- sekä tanssin taiteen perusopetuksen opinpolkujen yhdistyminen. Tanssin perusopetuksessa oman paikkakunnan ja lähiseutujen lapsilla ja nuorilla on mahdollisuus harrastaa ja opiskella laajasti eri tanssinlajeja. Laaja-alaisen opetuksensa ansiosta opisto tarjoaa laadukkaan harrastuksen lisäksi mahdollisuuden edetä tanssin ammattiopintoihin. Opisto edistää tanssitaiteen tunnettavuutta Valkeakoskella tarjoamalla esityksiä sekä tekemällä yhteistyötä eri tahojen kanssa.
Opiston arvoperusta pohjautuu ihmisoikeuksien, tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja kulttuurien moninaisuuden kunnioitukselle. Oppilas rakentaa elämäänsä toimimalla vuorovaikutuksessa muiden oppilaiden kanssa ja näin oppii ymmärtämään jokaisen ihmisen ainutlaatuisuuden, arvokkuuden yksilönä ja yhteisön jäsenenä sekä luomaan positiivisen minäkuvan itsestään. Opetus tukee ihmisenä kasvamista taidetanssin avulla. Oppilas rakentaa maailmankuvaansa ilmaisemalla ja tutkimalla taiteen keinoin kokemuksiaan ja itselleen merkityksellisiä elämänsisältöjä. Taiteeseen sisältyvät esteettisyyden, eettisyyden ja ekologisuuden kysymykset ohjaavat pohtimaan ja arvioimaan, mikä elämässä on merkityksellistä ja arvokasta.
Oppilas on aktiivinen toimija, hän oppii asettamaan tavoitteita ja toimimaan tavoitteiden suuntaisesti sekä itsenäisesti että yhdessä muiden kanssa. Myönteiset tunnekokemukset sekä luova toiminta edistävät oppimista ja innostavat kehittämään omaa osaamista. Kokemukset ja vuorovaikutus ympäristön kanssa samoin kuin eri aistien käyttö ja kehollisuus ovat oppimisen kannalta olennaisia.
Oppiminen on yksilöllistä, yhteisöllistä tietojen ja taitojen rakentamista, joka vahvistaa oppilaan osallisuutta ja edistää hänen hyvinvointiaan. Taidetanssin opiskelu on kokonaisvaltaista ja vuorovaikutteista, joka kehittää oppilaan tietoja ja taitoja monipuolisesti. Se on erottamaton osa yksilön ihmisenä kasvua ja hyvän elämän rakentamista.
Harjoittelemaan oppiminen ovat merkityksellisiä tanssitaitojen kehittymisen kannalta. Oppimisprosessin aikana saatava rohkaiseva ja kannustava ohjaus ja palaute vahvistavat oppilaan luottamusta omiin mahdollisuuksiinsa. Monipuolisen, myönteisen, mutta realistisen palautteen saaminen ovat keskeinen osa oppimista edistävää vuorovaikutusta.
Tanssin taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän tavoitteena on elinikäisen taidesuhteen ja kulttuurisen osallisuuden edistäminen. Tanssiopinnot tarjoavat mahdollisuuksia osaamisen monipuoliseen ja päämäärätietoiseen kehittämiseen sekä tanssitaiteesta nauttimiseen.
Opintojen tarkoituksena on herättää oppilaan oppimisen ilo, opiskelumotivaatio, edistää hänen luovaa ajattelua huomioimalla hänen vahvuutensa ja potentiaalinsa. Oppilasta rohkaistaan asettamaan omia oppimistavoitteita ja tekemään opintoihin liittyviä valintoja niiden pohjalta. Tanssiopintojen edetessä oppilasta ohjataan ottamaan yhä enemmän vastuuta omasta oppimisestaan.
Opetuksessa huomioidaan oppilaiden yksilölliset oppimisen tarpeet ja lähtökohdat. Opetus tukee oppilaiden ajattelun taitojen kehittymistä myös taiteiden ja taitojen sekä tieteiden välisyyttä hyödyntämällä. Oppilaita kannustetaan tutustumaan taiteenalaan historiallisesta ja yhteiskunnallisesta näkökulmasta.
Opiston opetus- ja esitystilat, käytännöt, yhteisöt, joissa opetus tapahtuu ovat fyysisesti, sosiaalisesti ja psyykkisesti turvallisia. Opistossa on kiusaamisen nolla toleranssi. Tilat, käytännöt ja yhteisöt ovat ilmapiiriltään avoimia ja myönteisiä sekä rohkaisevat ja innostavat oppilaita kehittämään osaamistaan. Oppimisympäristöt tukevat oppilaiden kasvua ja innostavat heidät oppimiseen sekä antavat edellytykset taidetanssille ominaiseen aktiiviseen ja pitkäjänteiseen työskentelyyn sekä itsenäisesti että yhdessä muiden kanssa.
Asianmukaisten tilojen lisäksi työvälineet sekä tieto- ja viestintäteknologian tarkoituksenmukainen käyttö antavat mahdollisuuden taiteenalan opiskeluun opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti.
Opisto osallistuu yhteistyöhankkeisiin muiden alojen toimijoiden ja organisaatioiden kanssa ja nämä tuovat nämä tuovat sosiaalisen ja yhteiskunnallisen näkökulman osaksi opintoja.
Opiston toimintakulttuuri pohjautuu tanssin taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin. Oppilaille luodaan toimintakulttuuri, joka perustuu aitoon kohtaamiseen sekä välittävään ja kunnioittavaan vuorovaikutukseen. Toimintakulttuuri on ilmapiiriltään avoin, myönteinen, oppilasta rohkaiseva ja näin edistää oppilaan oppimista sekä hänen kestävää hyvinvointiaan. Oppilaan kasvua ja oppimista tuetaan ja hänelle tarjotaan onnistumisen kokemuksia. Opiston kannustavassa toimintakulttuurissa hyväksytään myös oppiminen epäonnistumisten kautta. Oppilas voi asettaa itselleen omia tavoitteita ja häntä kannustetaan työskentelemään itsenäisesti sekä yhdessä toisten kanssa.
Opiskeluympäristössä huomioidaan, että taiteellinen työskentely ja tanssin opiskelu on pitkäjänteistä ja taitojen oppiminen tapahtuu vähitellen ja vaatii aikaa. Oppiminen perustuu tekemällä oppimiseen, suunnitelmallisuuteen sekä kykyyn arvioida omaa oppimista. Opetuksessa painottuvat yhdessä opiskelu ja oppiminen.
Kestävä kehitys huomioidaan mahdollisuuksien mukaan Tanssiopiston toimintakulttuurissa.
Tanssin taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän laskennallinen laajuus on 1 300 tuntia, josta perusopintojen laskennallinen laajuus on 800 tuntia ja syventävien opintojen 500 tuntia. Laskennallisen laajuuden tunti on 45 minuuttia. Perusopintoja edeltävän varhaisiän kasvatuksen laajuudesta päättää Valkeakosken musiikki- ja tanssiopisto. Opetuksessa noudatetaan joustavuutta huomioimalla oppilaan ikä, kehitystaso sekä oppilaan aiemmin hankkimat taidetanssin taidot ja tiedot. Opetuksen laajuudessa otetaan myös huomioon taidetanssin fyysisyys, joka vaatii paljon harjoituskertoja.
Laajan oppimäärän opinnot muodostuvat varhaisiän tanssikasvatuksesta, perusopinnoista ja syventävistä opinnoista.
Laajan oppimäärän perusopintojen tarkoituksena on taidetanssin keskeisten taitojen tavoitteellinen harjoittelu ja pitkäjänteinen kehittäminen. Syventävien opintojen tarkoituksena on opintomahdollisuuksien laajentaminen tai painottaminen. Laajan oppimäärän syventäviin opintoihin sisältyy lopputyö. Sekä perusopintoihin että syventäviin opintoihin voi sisältyä keskenään vaihtoehtoisia opintokokonaisuuksia.
Opisto määrittelee perusopintojen ja syventävien opintojen opintokokonaisuudet, niiden tavoitteet, sisällöt ja laskennalliset laajuudet sekä varhaisiän tanssikasvatuksen tavoitteet, sisällöt ja laajuuden.
Kaikkien tanssilajien opintokokonaisuuksissa on lähtökohtana, että oppilas ymmärtää kunkin tanssinlajin koostuvan useista erilaisista tekijöistä. Oppilas kehittää tanssiteknistä ja taiteellista ilmaisuaan sekä tutustuu tanssinlajien perusliikemateriaaliin ja terminologiaan.
Opiston oppilailla on mahdollista saada yksilöity, henkilökohtainen opetussuunnitelma oppilaan oppimisprosessin sitä vaatiessa ja näin turvata oppilaan opiskelu hänen oppimisedellytyksilleen sopivaksi. Yksilöllistäminen voi tarkoittaa tavoitteiden, sisältöjen, opiskeluajan, opetuksen toteuttamistavan, tarvittavien tukitoimien ja arviointimenettelyn yksilöllistämistä.
Arvioinnilla ohjataan oppilaan oppimista, tuetaan hänen edistymistään opinnoissa ja kehitetään hänen edellytyksiä itsearviointiin. Palautteella ohjataan oppilasta omien tavoitteiden suuntaiseen opiskeluun sekä oman oppimisprosessin ymmärtämiseen. Oppilaan työskentelyä arvioidaan monipuolisesti. Arviointi on oppimiseen kannustavaa, oikeudenmukaista ja eettisesti kestävää.
Oppilaita ohjataan oman oppimisen pohdintaan itsearviointi- ja vertaisarviointitaitoja kehittämällä. Oppilaita rohkaistaan havainnoimaan omaa ja yhteistä työskentelyä sekä antamaan rakentavaa palautetta. Arviointi opintojen aikana perustuu perusopintojen ja syventävien opintojen opintokokonaisuuksien tavoitteisiin. Arviointi ei kohdistu opiskelijoiden arvoihin, asenteisiin tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin.
Opiston laajan oppimäärän perusopintojen päättyessä oppilas saa todistuksen suoritetuista perusopinnoista. Siinä annetaan sanallinen arvio oppilaan edistymisestä ja osaamisen kehittymisestä perusopintojen aikana. Sanallisessa arvioinnissa painotetaan oppilaan oppimisen vahvuuksia suhteessa perusopinnoille asetettuihin tavoitteisiin.
Opiston oppilailta ja heidän huoltajiltaan kerätään palautetta. Huoltajilla on myös mahdollista antaa suoraa palautetta. Julkiset näytökset ja esitykset ovat myös arvioinnin perustana.
Oppilaalla on oikeus saada opetussuunnitelman tavoitteita ja keskeisiä sisältöjä vastaavat aikaisemmin suorittamansa opinnot tai muutoin hankittu osaaminen arvioiduksi ja tunnustetuksi. Osaamisen tunnustaminen tehdään perustuen selvityksiin oppilaan opinnoista tai näyttöihin osaamisesta sekä suhteessa kunkin hyväksi luettavan opintokokonaisuuden tavoitteisiin ja sisältöihin.
Perusopintojen todistus
Oppilaalle annetaan taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän perusopintojen todistus sen jälkeen, kun hän on suorittanut laajaan oppimäärään sisältyvät perusopinnot.
Laajan oppimäärän perusopintojen todistus sisältää seuraavat asiat:
Päättötodistus
Oppilaalle annetaan taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän päättötodistus sen jälkeen, kun hän on suorittanut laajaan oppimäärään sisältyvät perusopinnot ja syventävät opinnot.
Laajan oppimäärän päättötodistuksen tulee sisältää seuraavat asiat:
Oppilaalle annetaan pyydettäessä osallistumistodistus suorittamistaan Tanssiopiston laajan oppimäärän opinnoista, jos opinnot keskeytyvät tai oppilas tarvitsee niitä muusta syystä. Osallistumistodistus voi sisältää liitteitä.
Tanssin taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän tarkoituksena on tarjota oppilaalle mahdollisuus kokea ja vaalia tanssin iloa, opiskella tanssia tavoitteellisesti ja pitkäjänteisesti sekä kehittää tanssin ammatillisissa ja korkea-asteen opinnoissa tarvittavia valmiuksia. Tavoitteena on, että oppilas rakentaa omakohtaisen suhteen tanssiin, rohkaistuu ilmaisemaan itseään kehollisesti ja muodostaa laaja-alaisen käsityksen tanssin muodoista ja niiden yhteydestä musiikkiin sekä tehtävistä ja mahdollisuuksista erilaisissa toimintaympäristöissä.
Tanssin laajan oppimäärän opetus tukee oppilaan kokonaisvaltaista kasvua, luovuutta ja taiteellista ilmaisukykyä. Oppilasta ohjataan kehittämään tanssissa tarvittavia valmiuksia tasapainoisesti ja ottamalla huomioon oppilaan yksilölliset ja kulttuuriset lähtökohdat. Opintojen myötä oppilas oppii yhä paremmin huolehtimaan kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnistaan ja toimimaan ryhmän ja yhteisön jäsenenä. Opetus kannustaa oppilasta osallistumaan erilaisiin tanssi- ja taidetapahtumiin ja esityksiin sekä esiintyjänä että katsojana. Opetus avartaa oppilaan käsitystä tanssin monimuotoisuudesta niin taiteena kuin kulttuurisena ja yhteiskunnallisena ilmiönä sekä tukee hänen kasvuaan sivistyneeksi, suvaitsevaiseksi ja jokaisen erilaisuutta kunnioittavaksi.
Varhaisiän tanssiopintojen tavoitteena on lapsen luovuuden ja kehontuntemuksen kehittäminen. Leikinomainen toiminta edistää lapsen tanssin perustaitoja, ryhmässä toimimisen taitoja ja oppimisvalmiuksia. Opetuksen tehtävänä on herättää tanssin ilo ja tukea itseilmaisun ja itseluottamuksen kehittymistä turvallisessa oppimisympäristössä. Opetuksen kokemuksellisuutta ja elämyksellisyyttä vahvistetaan ottamalla toiminnassa huomioon oppimisen moniaistisuus ja muiden taiteenalojen tarjoamat mahdollisuudet. Varhaisiän tanssikasvatusopinnot voi aloittaa 3-vuotiaana. Opisto päättää mahdollisen varhaisiän tanssikasvatuksen tavoitteista, sisällöistä ja laajuudesta.
Varhaisiän tanssikasvatuksen tuntimäärää ei lasketa tanssin perusopetuksen laajan oppimäärän laskennalliseen tuntimäärään.
Perusopintojen tarkoituksena on, että oppilas luo omakohtaisen, kokemuksellisen suhteen tanssiin ja sitä kautta sitoutuu pitkäjänteiseen työskentelyyn tanssin parissa. Opintojen aikana oppilas harjoittelee ja kehittää tanssilajien keskeisiä fyysis-motorisia ja ilmaisullisia taitoja. Opisto määrittelee opetussuunnitelman perusteiden pohjalta opintokokonaisuudet, niiden tavoitteet ja sisällöt sekä laajuuden. Yksittäinen opintokokonaisuus voi sisältää tavoitteita perusteiden eri tavoitealueilta. Perusopintoihin voi sisältyä vaihtoehtoisia opintokokonaisuuksia myös musiikin taiteen perusopetuksesta.
Hyvinvointi ja kehollisuus
Tavoitteena on, että oppilas
Vuorovaikutus ja kulttuurinen osaaminen
Tavoitteena on, että oppilas
Taito ja taide
Tavoitteena on, että oppilas
Esiintyminen
Tavoitteena on, että oppilas
Perusopintojen keskeisiä sisältöjä ovat kehotietoisuutta ja hyvinvointia tukevat harjoitteet, jotka liittyvät muun muassa kehon linjaukseen, kineettisiin liikeketjuihin, lämmittelyyn ja palautumiseen.
Opinnoissa perehdytään kuhunkin tanssilajiin liittyvään tyyliin, liikesanastoon, motorisiin taitoihin, ilmaisullisiin laatuihin ja keholliseen artikulaatioon. Perusopinnoissa oppilas opiskelee itsenäistä ja oma-aloitteista työskentelyä sekä harjoittelun aikana että esiintymistilanteissa. Ryhmän jäsenenä toimimista edistävät harjoitteet liittyvät vuorovaikutukseen, kommunikaatioon ja ilmaisuun. Myös esiintymistilaisuuksiin liittyvä käytännöllinen tieto ja toiminta ovat osa perusopintojen sisältöjä.
Syventävien opintojen tarkoituksena on tanssiopintojen painottaminen oppilaan valitsemalla tavalla. Opintojen aikana oppilas suunnittelee ja toteuttaa opettajan ohjauksessa tanssin laajan oppimäärän lopputyön. Syventäviin opintoihin voi sisältyä keskenään vaihtoehtoisia opintokokonaisuuksia ja Opisto voi suunnitella oppilaan valittavaksi erilaisia suuntautumisvaihtoehtoja. Vaihtoehtoiset opintokokonaisuudet ja suuntautumisvaihtoehdot suunnitellaan tukemaan oppilaiden lopputöiden toteuttamista. Opisto määrittelee näiden opetussuunnitelman perusteiden pohjalta opintokokonaisuudet, niiden tavoitteet ja sisällöt sekä laajuuden. Yksittäinen opintokokonaisuus voi sisältää tavoitteita perusteiden eri tavoitealueilta.
Hyvinvointi ja kehollisuus
Tavoitteena on, että oppilas
Vuorovaikutus ja kulttuurinen osaaminen
Tavoitteena on, että oppilas
Taito ja taide
Tavoitteena on, että oppilas
Esiintyminen
Tavoitteena on, että oppilas
Syventävien opintojen keskeisiä sisältöjä ovat kehotietoisuutta ja hyvinvointia tukevat harjoitteet, jotka liittyvät muun muassa kehon linjaukseen, kineettisiin liikeketjuihin, lämmittelyyn, palautumiseen ja rasitusvammojen ennaltaehkäisyyn. Tietous terveellisestä ravitsemuksesta sekä anatomian ja kinesiologian perusteet auttavat edistämään omaa hyvinvointia.
Opinnoissa syvennetään kuhunkin tanssilajiin liittyvän tyylin, liikesanaston, motoristen taitojen sekä ilmaisullisen ja kehollisen artikulaation hallintaa. Ryhmälähtöistä luovaa prosessia edistävät harjoitteet liittyvät vuorovaikutuksen ja ilmaisun lisäksi kompositioon ja koreografiseen prosessiin. Esiintymistilaisuuksiin liittyvä käytännöllinen tieto ja toiminta, kuten levon ja ravinnon merkitys esiintymiseen valmistautumisessa ja esiintymisjännityksen hallinta, ovat myös syventävien opintojen sisältöjä. Opintoihin sisältyy tanssi- ja musiikkitietoutta sekä tietoa tanssimuotojen kulttuurisesta ja historiallisesta taustasta.
Opisto toteuttaa mahdollisuuksien mukaan taiteidenvälisiä projekteja ja tapahtumia. Opisto voi laajentaa opintojen sisältöjä opetuksen tavoitteiden ja paikallisten tarpeiden pohjalta.
Tanssin laajan oppimäärän opetuksen lähtökohtana ovat oppimäärän tavoitteet sekä oppilaiden tarpeet, edellytykset ja kiinnostuksen kohteet. Opetus perustuu vuorovaikutukseen ja yhteisölliseen oppimiseen. Ryhmäopetus tarjoaa mahdollisuuksia monipuoliseen ilmaisuun, kokemukselliseen oppimiseen ja osaamisen osoittamiseen. Lisäksi oppilaat saavat tilaisuuksia yksilölliseen ja omatoimiseen työskentelyyn. Työtapojen monipuolisuutta edistetään muun muassa hyödyntämällä teknologiaa tarkoituksenmukaisella tavalla. Opetuksen toteutuksessa kiinnitetään huomiota myös sukupuolittuneiden asenteiden ja käytänteiden tunnistamiseen ja muuttamiseen.
Tanssin perusopinnoissa arvioinnin tarkoitus on motivoida oppilasta opetuksen aikana ja kannustaa häntä itseohjautuvuuteen, oppimaan oppimiseen, vuorovaikutukseen ja yhteistoiminnallisuuteen. Lisäksi arviointi tuottaa opettajalle tietoa siitä, miten opetusta tulisi jatkossa suunnata. Arviointi on oleellinen osa jokapäiväistä oppimisprosessia ja opettamista. Se on vuorovaikutuksellinen neuvottelutilanne, jossa tarkastellaan oppimisprosessin kulkua, siihen vaikuttavia tekijöitä ja osaamisen kehittymistä.
Perusopinnoissa oppimisen arvioinnin tarkoituksena on tukea oppilasta erityisesti vuorovaikutustaitojen sekä tanssi- ja ilmaisutaitojen kehittämisessä. Oppilaan itse- ja vertaisarviointitaitojen vahvistamisella on tässä tärkeä tehtävä.
Syventävissä opinnoissa arvioinnin tarkoituksena on tukea ja suunnata oppilaan tanssiopintoja ottaen huomioon oppilaan opinnoilleen ja lopputyölle asettamat tavoitteet. Kaikki arviointi ja palaute annetaan myönteisessä, tulevaisuuteen suuntaavassa ja opiskelua motivoivassa hengessä. Syventävien opintojen aikana ja lopputyön toteutuksessa hyödynnetään itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin tarjoamia mahdollisuuksia.
Tanssin laajan oppimäärän arvioinnin kohteita ovat:
Lopputyön arvioinnissa otetaan huomioon oppilaan lopputyölleen asettamat tavoitteet.
Tanssin opintoihin haku tapahtuu Musiikki- ja tanssiopiston verkkosivun kautta. Tanssiin hakeneet osallistuvat uusien oppilaiden tutustumistunnille erikseen ilmoitettavan aikataulun mukaisesti.
Opiston ja kodin välisenä yhdyssiteenä toimivat tiedotteet, avoimet ovet, keskustelut ja mahdolliset yhteiset tapaamiset vanhempien kanssa. Huoltajien kiinnostus oppilaan tanssiopintoihin vahvistaa oppilaan sitoutumista tanssiopintoihin ja tukee näin hänen henkistä ja fyysistä kasvuaan.
Opisto tuottaa vuosittain omia näytöksiä sekä ohjelmaa erilaisiin juhliin ja tapahtumiin Valkeakosken kaupungissa ja lähialueilla.
Opettajat seuraavat alan kansainvälistä kehitystä mm. Suomen Tanssioppilaitosten Liiton tiedotteista, osallistuvat kursseille ja koulutuksiin sekä tapahtumiin taloudellisten resurssien niin salliessa.
Musiikki- ja tanssiopisto tekee yhteistyötä seuraavien yhteisöjen kanssa: