Nettiagentit neljäsluokkalaisten vieraina

Istuva vihreä ja mietteliäs Nettiagenttirobotti

Nettiagentit pitivät Valkeakosken kouluilla nelosluokkalaisille nettiagenttioppitunnit viime syksynä.

Oppitunneilla käsiteltiin somea, ikärajoja ja opittiin kuinka netissä voi toimia turvallisesti. Oppitunnit aloitettiin kartoittamalla millaisia somepalveluita neloset tietävät ja mahdollisesti käyttävät itse. Seuraavaksi mietittiin millaisia huijauksia somessa tai peleissä on tullut vastaan ja kuinka niistä on selvitty.  

Tunnin lopussa pohdittiin mitä on luottamus ja turvallisuus ja pohdinnan lopputuloksena oppilaat kirjasivat ylös sanoja, jotka heidän mielestään kuvaavat turvallista aikuista. Kaikista vastauksista koottiin juliste, jonka voi käydä katsomassa www.nettiagentti.net -sivustolla. 

Ikärajat puhututtivat nelosluokkalaisia paljon. Jotkut olivat huolissaan voiko jatkaa tietyn somepalvelun käyttämistä, kun sen ikäraja on 13. Joillakin oli pelottavasta elokuvasta tullut painajaisia. Nettiagentit haluavat muistuttaa myös vanhempia pitämään huolen somepalveluiden, pelien ja elokuvien ikärajoista ja keskustelemaan lasten kanssa ikärajojen tarpeellisuudesta. 

Nettiagentti-hankkeen tavoitteena on oppia toimimaan turvallisesti netissä ja tunnistamaan piilossa olevaa vaikuttamistaTavoitteena on löytää toimintamallit pelottelunhoukuttelunseksuaalisen häirinnänkiusaamisen ja ahdistelun varalle. 

Nettiagentti –hankkeen toiminta suunnitellaan yhdessä Valkeakosken opetuspalveluiden, nuorisotoimen, Sääksmäen seurakunnan ja Tampereen yliopiston TRIM-tutkimuskeskuksen kanssa. 

Nettiagentteina toimivat  nuorisotyönohjaaja Janne Virtanen Sääksmäen seurakunnasta sekä hanketyöntekijä Anna-Mari Nukarinen Valkeakosken kaupungilta. 

 

Nettiagentin linkkivinkit vanhemmille: 

Kuinka tukea lapsen sosiaalisen median käyttöä: https://www.mll.fi/vanhemmille/tietoa-lapsiperheen-elamasta/lapset-ja-media/lapsi-sosiaalisessa-mediassa/ 

Pelien ja kuvaohjelmien ikärajoista Nuortennetissä: https://www.nuortennetti.fi/netti-ja-media/pelaaminen/pelien-ja-kuvaohjelmien-ikarajat/