Hoitotakuun toteutuminen

Valkeakoski  >  Terveys  >  Asiakkaan oikeudet  >  Hoitotakuun toteutuminen

Hoitotakuun toteutumisraportti 8.11.2018

Terveydenhuoltolaki säätelee kiireettömään hoitoon pääsyä (51 -53 §). Laki tuli voimaan 1.5.2011.
Lain mukaan kuntalaisen on saatava yhteys terveyskeskukseen arkipäivisin virka-aikana välittömästi. Käytännössä tämä tarkoittaa puhelinpalvelua ja neuvontaa.

  • Keskimääräinen puheluun vastausaika heinäkuussa 2018 - lokakuussa 2018 oli 1,32 minuuttia. Vastattujen puheluiden määrä oli 8 509 ja 86 % puheluista vastattiin alle 5 minuutissa.
  • Hammashuollossa yhteydensaanti toteutuu hammashoitolan ajanvarausnumerosta 03 5691 7511

Kuntalaisella on oikeus päästä terveydenhuollon ammattilaisen suorittamaan hoidon tarpeen arviointiin perusterveydenhuollossa kolmen arkipäivän sisällä yhteydenotosta. Kansanterveyslain mukaan hoidon tarpeen voi arvioida muukin terveydenhoidon ammattilainen kuin lääkäri.

  • Valkeakoskella hoidon tarpeen arvioinnin tekee joko sairaanhoitaja puhelimessa, asiakaspalvelupisteessä tai terveyskeskuksessa hoitajan vastaanotolla, jonne pääsee 3 vrk:n sisällä.
  • Hammashuollossa hoidon tarpeen arviointi tehdään ajanvarauksen yhteydessä, kiireellisissä tapauksissa päivystysvastaanotolla.

Kuntalaisella on oikeus päästä tarpeelliseksi katsottuun hoitoon kolmen ja viimeistään kuuden kuukauden sisällä hoidon tarpeen arvioinnista.

  • Valkeakoskella heinäkuussa 2018 - lokakuussa 2018 terveyskeskuslääkärin vastaanotolle keskimääräinen odotusaika oli ei-kiireellisissä tapauksissa 23 kalenteripäivää.
  • Keskimääräinen odotusaika hammaslääkärin vastaanotolle heinäkuussa 2018 - lokakuussa 2018 oli ei-kiireellisissä tapauksissa 52 päivää.

Viimeksi muokannut: Elina Kontiainen, 8.11.2018 13:54