Hoitotakuun toteutuminen

Valkeakoski  >  Terveys  >  Asiakkaan oikeudet  >  Hoitotakuun toteutuminen

Hoitotakuun toteutumisraportti 13.3.2019

Terveydenhuoltolaki säätelee kiireettömään hoitoon pääsyä (51 -53 §). Lain mukaan kuntalaisen on saatava yhteys terveyskeskukseen arkipäivisin virka-aikana välittömästi. Käytännössä tämä tarkoittaa puhelinpalvelua ja neuvontaa.

  • Keskimääräinen puheluun vastausaika marraskuussa 2018 - helmikuussa 2019 oli 2,10 minuuttia. Vastattujen puheluiden määrä oli 12 349 ja 88 % puheluista vastattiin alle 5 minuutissa.
  • Hammashuollossa yhteydensaanti toteutuu hammashoitolan ajanvarausnumerosta 03 5691 7511. Hammashuollossa 90 % puheluista vastattiin alle 5 minuutissa.

Kuntalaisella on oikeus päästä terveydenhuollon ammattilaisen suorittamaan hoidon tarpeen arviointiin perusterveydenhuollossa kolmen arkipäivän sisällä yhteydenotosta. Kansanterveyslain mukaan hoidon tarpeen voi arvioida muukin terveydenhoidon ammattilainen kuin lääkäri.

  • Valkeakoskella hoidon tarpeen arvioinnin tekee joko sairaanhoitaja puhelimessa, asiakaspalvelupisteessä tai terveyskeskuksessa hoitajan vastaanotolla, jonne pääsee 3 vrk:n sisällä.
  • Hammashuollossa hoidon tarpeen arviointi tehdään ajanvarauksen yhteydessä, kiireellisissä tapauksissa päivystysvastaanotolla.

Kuntalaisella on oikeus päästä tarpeelliseksi katsottuun hoitoon kolmen ja viimeistään kuuden kuukauden sisällä hoidon tarpeen arvioinnista.

  • Valkeakoskella marraskuussa 2018 - helmikuussa 2019 terveyskeskuslääkärin vastaanotolle keskimääräinen odotusaika oli ei-kiireellisissä tapauksissa 27 kalenteripäivää.
  • Keskimääräinen odotusaika hammaslääkärin vastaanotolle marraskuussa 2018 - helmikuussa 2019 oli ei-kiireellisissä tapauksissa 48 päivää.

Viimeksi muokannut: Soili Varonen, 13.3.2019 15:36