Ilmoitukset

Valkeakoski  >  Ilmoitukset

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailusta hopeaa Valkeakoskelle

17.05.2018 kello 14:00

Kuntamarkkinoinin SM-kilpailun hopeapokaali Valkeakoskelle

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu järjestettiin nyt 13. kerran. Kilpailuun on osallistunut vuosien varrella jo noin 600 markkinointiprosessia tai -kampanjaa muun muassa elinkeino-, matkailu- ja asukasmarkkinoinnin sekä henkilöstöviestinnän alueilta. Kilpailussa korostetaan markkinoinnin pitkäjänteisyyttä ja yhteyttä alueen kehittämiseen. Tavoitteena on korostaa markkinoinnin merkitystä ja antaa koko kuntakentälle hyviä esimerkkejä.

Kuntamarkkinoinnin Suomen mestaruuden voitti tänä vuonna Porin kaupunki. Pori on uudistanut ilmettään ja strategiaansa osallistavalla ja kattavalla tavalla. Hopealle kilpailussa nousi Valkeakosken onnistunut talonäyttely ja tonttimarkkinointi. Pronssia voitti Ylöjärven keskustaa elävöittänyt kekseliäs Pop up Shoppeenmäki -tapahtuma

Kilpailun tuomariston mielestä Valkeakosken talonäyttelyn toteutus ja tonttimarkkinoinnin onnistuminen osoittaa pitkäjänteisen paikan markkinoinnin vaikutuksia sekä ajan henkeen sopivan ja oikein kohdistetun tarjonnan tehoa.

SM-kilpailun tuomaristoon kuuluivat tänä vuonna MARK Suomen Markkinointiliiton toiminnanjohtaja Sanna Laakkio, SEKES ry:n toiminnanjohtaja Jaakko Helenius, SUOMA ry:n toiminnanjohtaja Hannu Komu, Haaga-Helia ammattikorkeakoulun yliopettaja Teemu Moilanen, Suomen ympäristökeskuksen viestintäjohtaja Kirsi Norros, Kuntaliiton viestinnän erityisasiantuntija Jari Seppälä sekä Kuntaliiton ja KL-Kustannuksen markkinointijohtaja Maritta Mäkelä.

Valkeakosken kaupunki: Valkeakosken talonäyttely 2017

Työn kuvaus

Valkeakoski järjesti elokuussa 2017 pienten omakotitalojen talonäyttelyn tonttimyynnin vauhdittamiseksi sekä kaupungin tunnettuuden ja vetovoiman parantamiseksi. Näyttelyssä esiteltiin uusi pientaloasumisen konsepti, joka mahdollisti pientaloasumisen vaivattomasti ja edullisesti myös pienemmille perhekunnille, kuten sinkuille ja senioreille.

Näyttelyssä oli esillä pieniä ja edullisia noin 60-90 neliön kokoisia pientaloja, joiden kokonaishinta tontteineen oli noin 150 000-20 000 euroa ja joissa myös asumiskustannukset olivat edullisia. Tapahtumassa oli esillä 16 yksilöllistä pientalokohdetta, oheisnäytteilleasettajia, monipuolista ohjelmaa sekä ravintolapalveluita.

Talonäyttely oli puolitoista vuotta kestänyt monikanavainen markkinointiprojekti, joka huipentui itse näyttelytapahtumaan. Näyttelyn markkinointi oli nousujohteista ja sen eri vaiheissa tavoiteltiin eri kohderyhmiä, kuten talotehtaita, näyttelyrakentajia ja näyttelyvieraita.

Kymmenpäiväinen Talonäyttely ylitti reilusti kaikki sille asetetut tavoitteet. Uuden Länsi-Lintulan alueen tontit myytiin loppuun. Vuonna 2017 myytiin yhteensä 60 omakotitonttia, mikä on Valkeakosken kaikkien aikojen tontinmyyntiennätys. Kaupunki sai Talonäyttelyllä merkittävän valtakunnallisen näkyvyyden eri medioissa. Näyttelytapahtumassa vieraili yli 17 000 kävijää, joista yli puolet oli aikeissa ostaa tai rakentaa talon.

Tuomariston arvio

Kampanja on hyvä, konkreettinen jatko Valkeakosken imago- ja asukasmarkkinoinnille. Perinteinen tonttimarkkinointi on suunnattu elämäntapojen trendeihin tarttuen, ekologista ja pienimuotoista asumista korostaen. Oikeat kohderyhmät on tavoitettu osuvilla mediavalinnoilla. Toteutus on rajattu tehokkaasti, luottaen tuotteen aitoon tarinaan ja sen herättämiin tunteisiin.

Ennen kaikkea tuomaristo on vaikuttunut kampanjan erinomaisista tuloksista. Kävijämäärät, tonttimyynti, valtakunnallinen näkyvyys ja jopa asukasluvun kehitys ovat saavuttaneet ja ylittäneet tavoitteet. Kampanja odottaa jatkoa ja kehittämistä. Yhteistyötä pitää jatkaa ja laajentaa, ja elämäntapaan liittyvää syvyyttä voisi lisätä asukasmarkkinoinnissa.


 

Näytä kaikki tiedotteet »